مشکل تأمین ارز خودروسازان یکی از دردسرهای بزرگ تولید خودرو پس از اعمال مجدد تحریمها بوده است. این مسئله باعث شده که میزان تولید خودرو روزبهروز کاهش یابد و به موازات آن شاهد افزایش نرخ خودرو نیز باشیم. پس از وعدههای مکرر وزارت صمت مبنی بر تأمین ارز خودروسازان، اکنون این وزارتخانه بهطور کامل از این کار سر باز زده است.
بنابر نامهای که اخیراً از سوی «عبدالله توکلی لاهیجانی»، مدیرکل دفترصنایع خودروی وزارت صنعت معدن و تجارت منتشر شده، تأمین ارز خودروسازان بر عهده خود آنهاست. این نامه به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلتسازان و دوچرخهسازان ارسال شده است. در این نامه از سه انجمن فوق خواسته شده که خودشان به فکر تأمین ارز موردنیاز باشند، چرا که وزارت صمت نمیتواند در این مورد کاری انجام دهد. بنابر اعلام وزارت صمت، شرکتهای تولید خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ملزم هستند تا ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات محصولات و قطعات وابسته تأمین کنند. همچنین آنها میتوانند ارز خود را از محل صادرات دیگر محصولات نیز تأمین نمایند. بااینحال، ارزی از طریق بانک مرکزی در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت.
تبعات عدم تأمین ارز خودروسازان
هدف از ارسال این نامه در متن آن، تعمیق بخشی ساخت داخل و افزایش داخلیسازی محصولات عنوان شده است. بااینحال، مشکلات ارزی بر کسی پوشیده نیست و این مسئله بالاخره دامنگیر خودروسازان شده است. پیش از این و در خردادماه سال جاری، وزارت صمت به خودروسازان وعده تأمین ارز را داده بود. بااینحال، مشخص است که اکنون چنین وعدهای قابلیت تحقق ندارد.
اعلام رسمی عدم تأمین ارز خودروسازان یک شوک به بازار خودرو خواهد بود. انتظار داریم تا طی هفتههای جاری تولید و عرضه خودرو به میزان قابلتوجهی کاهش یابد. این مسئله تأثیر محسوسی بر قیمتها در بازار خودرو خواهد داشت. امکان دارد همانند گذشته، شاهد رکود تورمی در بازار خودرو باشیم؛ به این معنا که با وجود نبود خریدار، قیمتها بهسمت افزایش حرکت کنند.
از سوی دیگر، عدم ارائه ارز موردنیاز برای خودروسازان و اصرار بر فروش خودرو با قیمت دستوری، دور جدیدی از جنگ میان تولیدکنندگان و نهادهای تصمیمگیرنده را آغاز خواهد کرد. همانند همیشه، زیان دیده اصلی این جنگ قانونی و قیمتی، مصرفکننده نهایی خودرو خواهد بود.
منبع : منبع
19th November 24