شاید بتوان ایراد داغ شدن بیش از حد گیربکس دوبل کلاچ خشک را، مهمترین مشکل فنی فیدلیتی در شرایط رانندگی ترافیکی توصیف کرد اما پس از چند ماه انتظار سرانجام بهمن موتور چاره این مشکل را در عرضه فیدلیتی پرایم با گیربکس دوبل کلاچ خیس (با صفحات کلاچ غوطه ور در روغن) یافته است.
این مدل احتمالا برای سال 1402 عرضه خواهد شد و می تواند قیمتی بالاتر از مدل پرایم فعلی با گیربکس دوبل کلاچ خشک داشته باشد، سایر مشخصات فنی فیدلیتی با گیربکس دوبل کلاچ خیس با مدل قبلی یکسان است و همچنان از موتور 1.5 لیتری توربو به قدرت 155 اسب بخار نیرو می گیرد.
با اینحال بخش مهندسی بهمن موتور می گوید که برخی از تغییرات جزئی در بخش سیم کشی کابین فیدلیتی نیز اتفاق افتاده است که شاید برای مشریان چندان محسوس نباشد.
حال باید منتظر ماند و دید که قیمت این مدل در بازار خودرو کشورمان چقدر تعیین خواهد شد اما با توجه به رفع شدن نقص اصلی این خودرو (داغ کردن گیربکس)، هیچ بعید نیست که شاهد تعیین قیمتی بالاتر از مدل فعلی برای فیدلیتی با گیربکس WDCT (دوبل کلاچ خیس) باشیم.
اولین تجربه رانندگی با فیدلیتی پرایم با گیربکس دوبل کلاچ خشک؛ کراس اوور داخلیسازی شده بهمن موتورمونتاژ کراس اوورهای چینی در بازار کشورمان اتفاق تازهای نیست و پیشینه آن به عرضه ام وی امی X33 در حدود یک دهه قبل باز میگردد٬ اما بهمن موتور که حالا زیر مجموعهای از هولدینگ عظیم کروز محسوب میشود تصمیم گرفته تا با خریدن امتیاز پلتفرم فیدلیتی (محصولی از چری جتور) نسبت به داخلیسازی این محصول با تیراژ بالا و قیمتی رقابتی اقدام نماید. تصمیمی که در صورت تحقق وعدههای قیمت گذاری میتواند بسیاری در معادلات را در بازار خودرو تغییر دهد.
طراحی خارجی و داخلی فیدلیتی
فیدلیتی یک کراس اوور میان سایز محسوب میشود و قرار است در دو تیپ پنج و هفت نفره به بازار عرضه شود. از این رو میتوان ابعاد و اندازههای بدنه آن را قابل قیاس با خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه قلمداد کرد. با این توصیف طراحی بدنه در نمای جلو کاملا مدرن و جذاب انجام شده و شاهد بکارگیری جلوپنجره بزرگی برای این خودرو هستیم که به شکل جذابی به چراغ های جلو متصل شده است. در نمای جانبی استفاده از چند خط موازی اما نه چندان پر رنگ به ارتباط بصری بین چراغ های جلو و عقب کمک کردهاست و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک طراحی سادهتر نسبت به سایز زوایا هستیم.
اما در فضای کابین با توجه به استفاده از مجموعه نشانگرهای دیجیتالی و نمایشگرهای لمسی در بخش مرکزی داشبورد٬ طراحی کلی کابین بسیار مدرن و تاحدی لوکس انجام شده و شاهد تلفیق استفاده از پلاستیک با کیفیت در کنار قطعاتی با تریم براق به سبک آلومینیوم پلیش خورده هستیم. همچینن با توجه به چرمی بودن روکش صندلیها و دوخت فرمان و وجود تجهیزات و امکانات رفاهی کامل٬ جای شکایت چندانی برای سرنشینان وجود ندارد.
مجموعه رادارهای نقطه کور٬ دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط تمامی وقایع رانندگی٬ مجموعه سیستمهای کمکی ترمزگیری٬ جلوگیری از عقب گرد خودرو در سربالاییها و چهار کیسه هوا٬ شماری از مهمترین امکانات ایمنی این خودرو را شامل میشوند.
در زمینه امکانات رفاهی هم دست فیدلیتی واقعا پر است و خریداران این خودرو می توانند طیف بسیار وسیعی از آپشن های رفاهی از سانروف پانوراما گرفته تا سیستم بازکن خودکار درب صندوق عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، صندلی برقی و...را تجربه کنند. در واقع می توان گفت که فیدلیتی در سگمنت خود بالاترین سطح آپشن های رفاهی را ارائه می دهد و سایر خودروهای چینی که تاکنون در کشورمان عرضه شده اند (اواخر خرداد 1400) حتی در رده های قیمتی بالاتر، چنین حجمی از امکانات رفاهی را عرضه نمی کردند.
مشخصات فنی فیدلیتی
بهمن موتور در اقدامی حساب شده اقدام به خرید پلت فرمی کرده که تاحد زیادی جواب خود را در ایران پس داده است. موتور 1.5 لیتری و گیربکس دوبل کلاچ مورد استفاده بر روی فیدلیتی در واقع با موجود بر روی چری تیگو 7 مشابهت کامل دارد و این مجموعه موتور و گیربکس نیز در شرایط ایران و با توجه به شاخصه های رانندگی، ترافیک و کیفیت نامطلوب بنزین، تاحد زیادی کارایی خود را نشان داده است.
البته به لطف تنظیم متفاوت قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه نسبت به مدل مورد استفاده توسط چری اندکی افزایش یافته و به 155 اسب بخار و 230 نیوتن متر رسیده است.
کسب 5 ستاره در تست تصادف و وجود سامانه های کمک رانندگی از جمله نکاتی است که باعث راحتی خیال مشتریان از این خودرو می شود، از این رو شکی نیست که پلت فرم مورد استفاده برای جتور از مشخصات مناسبی برخوردار است.
تجربه رانندگی با فیدلیتی
اولین نکته پس از روشن کردن پیشرانه فیدلیتی، نرمی و سبک بودن فرمان است که از مکانیزم برقی آن نشات می گیرد و بعد از افزایش سرعت به تدریج برای افزایش ایمنی، موتور برقی مقاومت بیشتری ایجاد کرده و باعت افزایش سفتی فرمان می شود.
مد رانندگی اکونومی و اسپرت برای موتور تعریف شده که اختلاف شتاب و عملکرد قابل توجهی را ارائه می دهد که براساس آزمایش ما به حدود 1.5 ثانیه میرسد به شکلی که در حالت اسپرت با وجود دو سرنشین، دست یابی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حالت ایستاده ظرف 12.28 ثانیه ممکن شد اما در همین شرایط و در حالت اکونومی شتاب گیری صفر تا صد به بیش از 13 ثانیه زمان نیاز داشت.
عملکرد فنربندی و هندلینگ فنربندی به لطف وجود آرایش مولتی لینک در محور عقب مناسب به نظر می رسد هرچند که انتخاب رینگهای بزرگ با سایز 20 اینچی باعث شده تا کمی از میزان بازی سیستم فنربندی کاسته شود و در واقع با انتخاب چرخهای کوچکتر میتوان کیفیت سواری با فیدلیتی را بهبود داد.
گیربکس دوبل کلاچ عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره دارد و با شتابگیری سریعی را ارایه میدهد. البته مکانیزم گیربکس دوبل کلاچ در شرایط رانندگی پر ترافیک و در صورت افزایش دمای کاری مجموعه میتواند با خطاهایی مواجه شود که امید میرود در مورد فیدلیتی مرتفع شده باشد. هرچند در این تست امکان رانندگی در شرایط پرفشار و ترافیکی فراهم نبود.
ترمزهای نیز به نسبت وزن بیش از ۱.۵ تنی خودرو عملکرد قابل قبولی ارایه میدهد و میتوان گفت با مشخصات کلی خودرو همخوانی دارد٬ اما برای بررسی در شرایط کاری سخت (وجود بار و مسافر و در مسیر سرازیری که ممکن است با افزایش دمای کاری ترمزها مواجه شویم)٬ نیاز به تست بیشتر وجود دارد.
قیمت و شرایط بازار فیدلیتی
پس از آنکه بهمن موتور قیمت گذاری در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان را برای فیدلیتی اعلام کرد، این خودرو ناگهان در بازار خرید و فروش مورد توجه واسطه گران واقع شد و همین عامل باعث شد تا قیمتی در حدود 1.2 الی 1.3 میلیارد تومان برای بهمن فیدلیتی در بازار تعریف شود.
منبع : منبع
18th November 24