براساس اعلام سردار «تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا، تعداد کشتهشدگان ناشی از تصادفات نوروزی 1403 تا صبح دوازدهم فروردین به 698 نفر رسیده است. تعداد نگرانکننده تلفات جادهای طی تعطیلات نوروز 1403 درحالی ثبت میشود که تعطیلات بهصورت غیررسمی تا هفدهم فروردین ادامه دارد. بنابراین طی روزهای پایانی هفته و همراه با موج بازگشت مسافران، افزایش تلفات ناشی از حوادث جادهای را شاهد خواهیم بود. بسیاری از این تلفات بر اثر بیحوصلگی و عجله رانندگان در زمان برگشت رخ میدهند.
// Wait for the DOM content to be fully loaded document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var targetElement = document.getElementById("digiad-9f021ca8ceb210361b673c009a749407"); var observer = new MutationObserver(function(mutationsList) { // Check each mutation in the list for(var mutation of mutationsList) { if (mutation.type === 'childList') { if (mutation.addedNodes.length > 0) { targetElement.style.minHeight = "152px"; } } } }); var config = { childList: true }; observer.observe(targetElement, config); });رئیس پلیس راهور در حاشیه سخنانش، به نوع خودروهای مقصر در تصادفات نیز اشاره کرد. به گفته سردار تیمور حسینی، در 83 درصد از تصادفات نوروزی منجر به فوت، خودروهای داخلی مقصر بودند. همچنین 62 درصد تصادفات نوروزی 1403 که منجر به فوت شدهاند، توسط رانندگانی با خودروهای پراید و پژو رخ داده است.
خودروهای داخلی، مقصر بزرگ تلفات تصادفات نوروزی 1403
با توجه به آمار بالا میتوان گفت که اگر پراید، پژو 405 و پژو پارس از جادههای ایران حذف میشدند، تعداد تلفات ناشی از حوادث جادهای نوروز 1403 به 265 نفر کاهش مییافت. البته تولید پراید و پژو 405 از سال 1399 متوقف شده است و این خودروها دیگر تولید نمیشوند. بااینحال سایپا و ایران خودرو طی سه دهه 1370، 1380 و 1390 آنقدر پراید و پژو تولید کردهاند که تا سالها این خودروها را در خیابانها و جادههای ایران خواهیم دید.
نکته دیگر در مورد خودروهای داخلی، عدم تغییر ساختار فنی آنها است. تولید پراید و پژو 405 متوقف شده است اما نسخههای دیگر آنها همچون ساینا، کوییک، سورن پلاس و دنا پلاس همچنان به تولید میرسند. به عبارتی همان پراید و پژو 405 اکنون با ظاهری متفاوت و البته قیمتی گرانتر در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفتهاند. البته تردیدی وجود ندارد که اضافهشدن سیستم کنترل پایداری به سورن پلاس، دنا پلاس، کوییک و ساینا باعث ایمنی بیشتر آنها نسبت به پراید و پژو 405 شده است. بااینحال نباید فراموش کرد که قدرت خرید مصرفکننده ایرانی طی سالیان اخیر به شدت تحلیل رفته است. بنابراین حتی اگر مصرفکنندگان بخواهند یک خودرو تا حدی ایمن داخلی نیز خریداری کنند، نیاز به صرف بودجه هنگفتی دارند.
منبع : منبع
23rd November 24