به گفته دادستان فدرال، از طرح بازگردانی کالا در فروشگاههای آنلاین آمازون، والمارت و تارگت میلیونها دلار کلاهبرداری شده است. کلاهبرداران در نقشه هماهنگشده خود علاوهبر نگهداری کالایی که باید مرجوع میشدند، درصدی از وجه بازپرداختی را دریافت میکردند. در انجام این طرح، دهها نفر شرکت داشتند و به فروشگاههای آمازون و والمارت ضرر قابلتوجهی زدند.
براساس گزارش اینسایدر، یک گروه ده نفره به نام «ARG» به یک عملیات چندساله کلاهبرداری متهم شدند. این گروه وجه بازپرداختی فروشگاههای آنلاین را به طریقهای مختلف کسب میکردند. براساس کیفرخواست، ARG جزئیات سفارش را از خریداران به دست میآوردند و از آن برای تعامل با بخشهای خدمات مشتری از طرف خریدار استفاده میکردند.
نحوه کلاهبرداری میلیونی از آمازون، والمارت و تارگت
کلاهبرداری گروه ARG بسیار گسترده و هماهنگشده انجام میشد. مثلاً اگر در مارکتپلیسهای آمازون یا والمارت خردهفروشی امکان بازپرداخت وجه بدون نیاز به بازگشت کالا ارائه میداد، ARG سهم کمی از پول بازگشتی را از خریدار میگرفت و به او اجازه میداد کالا را نزد خود نگه دارد. اگر هم فروشنده کالای مشتری را میخواست تا وجه را بازپرداخت کند، ARG یک بسته تقلبی ارسال میکرد. سپس فروشنده اگر کالای اصلی دیگری برای خریدار میفرستاد، ARG بسته را دریافت میکرد، آن را میفروخت و عواید آن را با خریدار که کالای اصلی را نگه داشته بود، تقسیم میکرد.
گروه ARG برای آنکه در نقشه خود موفق شود گاهی کارکنان بخش بازگشت کالا را هم استخدام میکرد.
دادستانها میگویند که هزاران خریدار از طرح ARG استفاده کردند تا اقلام گرانقیمتی را که 85 درصد تخفیف داشتند، دریافت کنند. حجم معاملات ARG چنان گسترده بود که این گروه برای سازماندهی بستههای مشتریان یک انبار اجاره کرده بود.
آمازون اذعان کرد که این کلاهبرداری بیش از 700 هزار دلار برای این شرکت هزینه داشته است؛ درحالیکه دادستانها میگویند که این کلاهبرداری بهطور کلی میلیونها دلار به آمازون و خردهفروشان دیگر ضرر زده است.
منبع : منبع
9th November 24