روبیکا در بیانیهای درباره تعداد کاربران خود گفت که رقم اعلام شده «۷۰ میلیون کاربر» که پیشتر در جلسه سازمان فناوری اطلاعات مطرح شده بود، مربوط به کاربران ثبت شده با شماره موبایل در این برنامه است.
روبیکا در این بیانیه جدید که برای دیجیاتو ارسال کرده است، اعلام میکند «هیچگاه کمکهای مادی از دستگاههای دولتی نگرفته» و «بهدنبال انحصار نیست» و حتی «با سیاستهای محدودسازی و فیلترینگ مخالف است».
دیجیاتو به این دلیل که خبر قبلی مربوط به ارائه آمارهای این مجموعه را منتشر کرده بود بهلحاظ مسئولیت رسانهای خود، بیانیه جدید این شرکت را منتشر میکند که به شرح زیر است:
اخیراً نشستی در سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور نمایندگان پلتفرمها و سکوهای بومی با موضوعیت «اجرای آییننامه حمایت از سکوها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال» برگزار گردید که در آن مقرر بود تا ضمن همافزایی و تبادل نظر تخصصی، راهکارهای حمایت از کسبوکارهای مبتنی بر فضای مجازی و برخط کشور مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسه نماینده روبیکا در پاسخ به سؤالی در مورد آمار کاربران روبیکا، به این اشاره کرده است که از ابتدای فعالیت این پلتفرم تاکنون، حدود ۷۰ میلیون سیمکارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت گردیده است. از سخنان نماینده روبیکا کاملاً مشهود بود که منظور از این عدد، نه تعداد کاربران، که صرفاً تعداد شماره تلفنهایی است که تا امروز در پلتفرم ثبتنام کردهاند و ارتباطی با آمار کاربران فعال ندارد. اما متأسفانه برخی رسانههای تخصصی حاضر در جلسه، با برداشت اشتباه، عدد مطروحه را «تعداد کاربران روبیکا» عنوان کرده و به تبع این خبر، سایر رسانهها و جراید نیز همین تیتر را برای عناوین خبری خود انتخاب کرده و موجبات اطلاعرسانی غلط و به دور از واقعیت به مخاطبان و جامعه را فراهم کردند. در همین راستا، ضمن تکذیب مجدد اخبار نادقیق در این خصوص و در پاسخ به حواشی پیشآمده در مورد این جلسه نکاتی قابلِتوجه است:
۱. طبق آمار موجود از کاربران روبیکا که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هماکنون این پلتفرم با دارا بودن بیش از 17 میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه به مسیر خود ادامه میدهد. آمار مطروحه تنها آمار مورد وثوق روبیکا است که کاملاً در داشبورد فایربیس که یک ابزار جهانی و از ابزارهای گوگل محسوب میشود، قابل مشاهده است. این آمار پیشتر نیز در دسترس خبرنگاران و متخصصان بوده و مورد راستیآزمایی قرار گرفته و امکان ملاحظه و بررسی این داشبورد، در ادامه نیز برای ایجاد اطمینان بیشتر در جامعه تخصصی و فنی دغدغهمند، فراهم است تا بتوانند نتیجه دریافتی خود را جهت تنویر افکار عمومی مخابره نمایند.
۲. روبیکا، یک شبکه اجتماعی با اهدافی مشخص در حوزه ارائه خدمات با کیفیت و پرسرعت پیامرسانی، شبکه اجتماعی، فروشگاه و سرگرمی است. این سوپراپلیکیشن که دو اپراتور بزرگ کشور، همراه اول و ایرانسل، از سهامداران آن محسوب میشوند، عموماً نهتنها نیازی به حمایتهای مادی و تسهیلات دولتی ندارد، بلکه همانطور که پیشتر نیز اعلام کرده، ترجیح میدهد در فضایی رقابتی و به دور از انسداد و انحصار در کنار بازیگران داخلی و خارجی قدرتمند دیگر به فعالیت خود ادامه دهد. لذا در مدت اخیر نیز روبیکا هیچگونه کمک مادی از دستگاههای دولتی دریافت نکرده است. در همین راستا، اعلام آمار کاربران توسط روبیکا، صرفاً با هدف شفافیت و اطلاعرسانی صورت میگیرد و هیچ هدف دیگری را نمیتوان از آن استنتاج کرد.
۳. جلسه برگزارشده با موضوعیت حمایت از سکوها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال و بسته حمایتی مطرحشده در آن، درواقع با هدف «حمایت از کسبوکارهای فعال در سکوهای داخلی» بود نه حمایت مستقیم از خود سکوها. به عنوان مثال، روبیکا با رونمایی از سرویس «فروشگاه» در بستر سوپراپلیکیشن خود، فضایی را برای توسعه و معرفی بهتر فروشگاههای آنلاین و صفحات اجتماعی فروش خدمات و محصولات در اختیار کاربران قرار داده است و در این جلسه مقرر بود که مواردی از این دست که میتواند به توسعه کسبوکارها در بستر این سکوها کمک کند، مورد توجه قرار بگیرد.
در پایان این بیانیه نیز آمده است: «یادآور میشود که روبیکا، از ابتدای انسدادها و محدودیتهای اینترنت در کشور، در اطلاعیهها، بیانیهها و اظهارنظرهای مختلف، مخالفت صریح خود را با محدودیت ابزارهای جهانی اینترنت در کشور اعلام کرده و همواره نیز بر این نظر خود استوار است. روبیکا بهعنوان یک پلتفرم داخلی، با تلاش و فعالیت جوانان نخبه و دانشگاهی کشور توانسته است خدمات گسترده و باکیفیتی را به کاربران ارزشمند خود ارائه کند و در مسیر توسعه خود نیز گامهایی جدی را برخواهد داشت.»
منبع : منبع
15th November 24