یکی از پژوهشگران دانشگاه فنی دانمارک به نام محمد خوشکلام با استفاده از الکترولیت‌های جدید موجود در سنگ‌ها موفق شد تا نوعی باتری جدید توسعه دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، باتری ساخته...

یکی از پژوهشگران دانشگاه فنی دانمارک به نام محمد خوشکلام با استفاده از الکترولیت‌های جدید موجود در سنگ‌ها موفق شد تا نوعی باتری جدید توسعه دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، باتری ساخته شده توسط دانشمند ایرانی می‌تواند در صنعت خودروهای برقی یک تحول اساسی ایجاد کند. ماده جدید کشف شده توسط پژوهشگران بر اساس سیلیکات‌های سنگی بوده و در آینده قابلیت جایگزینی با لیتیوم در باتری‌های خودروهای الکتریکی را خواهد داشت. باتری های جدید می‌توانند در توسعه انواع دستگاه‌های ذخیره انرژی نیز به کار گرفته شوند.

سیلیکات‌های سنگی می‌توانند در سنگ‌های معمولی که در همه جا یافت می‌شود وجود داشته باشد. محمد خوشکلام پژوهشگر دانشگاه فنی دانمارک توانست مواد مبتنی بر سیلیکات‌های سنگی را به عنوان یک الکترولیت حالت جامد مورد استفاده قرار دهد. سیلیکات‌های پتاسیم و سدیم از اجزای اصلی این سیلیکات‌های سنگین بوده و یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی روی سطح زمین محسوب می‌شوند.

خوش کلام در مورد پتانسیل سیلیکات سنگی می‌گوید: پتانسیل سیلیکات پتاسیم پیش از این به عنوان یک الکترولیت حالت جامد شناخته شده بود. اما پیش از این به دلیل چالش‌های موجود در مورد وزن و اندازه یون‌های پتاسیم، پتانسیل این ماده نادیده گرفته شده بود.

از مزایای اصلی استفاده از این ماده جدید عدم حساسیت آن به رطوبت و هوا است. بدین ترتیب می‌توان از این ماده جدید در یک لایه نازک کاغذ در باتری نیز استفاده کرد. ماده مورد نظر سازگار با محیط زیست و ارزان قیمت بوده و ازسیلیکات استخراج می‌شود. این ماده می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. موفقیت خوش کلام در کشف روش جدیدی برای حرکت سیلیکات‌های سنگی سریع‌تر از الکترولیت‌های مبتنی بر لیتیوم بوده است. خوشکلام موفق به ساخت یک الکترولیت حالت جامد نازک و به اندازه کاغذ شد که بین آند و کاتو در سلول باتری قرار می‌گیرد. این ماده از طریق سیلیکات پتاسیم و ترکیب آن با یک چسب و حلال ایجاد شد.

منبع : منبع