دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در اظهارات اخیر خود، به شایعات و نقلقولهای مرتبط با احتمال واردات خودروهای شاسی بلند پایان داد. به گفته وی، براساس بندهای آییننامه، واردات شاسیبلندهای متعلق به بنز و تویوتا امکانپذیر نخواهد بود. ظاهراً اگر قرار به ورود خودروی CUV باشد، تنها میتوان روی برندهای چینی حساب کرد.
عمده شرکتهایی که مجاز به واردات خودرو شدهاند، مونتاژکارهای محصولات چینی هستند و بعید به نظر میرسد که بتوانند CKD خودروهای متعلق به برندهای اول جهان از جمله تویوتا را وارد کنند. به علاوه، دو شرط مهم در آییننامه، یعنی سقف قیمت ۲۰ هزار یورویی و همینطور داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش در ایران را نباید نادیده گرفت. به همین خاطر احتمال واردات خودروهای شاسی بلند و کراس اوورهای باکیفیت و گرانقیمت بسیار پایین و در حقیقت بعید به نظر میرسد.
ناگفته نماند که حرف و حدیثهایی در مورد اعمال اصلاحات روی آییننامه واردات خودرو به میان آمده است. پیشنهادهای متعددی از سوی مجلس مطرح شده و انتظار میرود بندهای مربوط به وضعیت تعرفهها، عوارض، اسقاط خودرو و وضعیت سود واردکنندگان تغییر یافته و اصلاح شوند. بهطور خاص مورد آخر، یعنی عدم شفافیت وضعیت سود واردکنندگان باعث شده تا بسیاری از شرکتهای داخلی تمایلی به واردات خودرو نشان ندهند.
شروط فعلی آییننامه، احتمال واردات خودروهای شاسی بلند باکیفیت و مطرح را نفی میکند و تنها راه برای تجارت با چین باز و هموار است. از طرف دیگر، دخالت دولت در فرایند واردات نیز موجب اختلال در کارها شده است. بسیاری از شرکتهای خارجی به دلیل آگاهی از رفتار پیچیده دولت در امر تصمیمگیری، تمایل چندانی به همکاری با بخش دولتی نداشته و شرکتهای خصوصی را در اولویت قرار میدهند.
در حال حاضر شرکتهای سایپا، پارسخودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، فردا موتور، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن موتور، ایرانخودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو به عرصه واردات خودرو ورود کردهاند. شرکتهای دیگر نیز با احراز شرایط آییننامه میتوانند به لیست واردکنندگان اضافه شوند.
منبع : منبع
19th November 24