دانشمندان در آزمایش‌های خود یک مسیر بیولوژیکی باستانی را برای جلوگیری از ریزش مو امتحان کردند. آنها می‌گویند مسدود کردن یک مکانیسم بیولوژیکی باستانی در انسان می‌تواند از ریزش مو ارثی جلوگیری کند. به گ...

دانشمندان در آزمایش‌های خود یک مسیر بیولوژیکی باستانی را برای جلوگیری از ریزش مو امتحان کردند. آنها می‌گویند مسدود کردن یک مکانیسم بیولوژیکی باستانی در انسان می‌تواند از ریزش مو ارثی جلوگیری کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک آزمایش جدید موفق به کشف یک مسیر بیولوژیکی باستانی شد که در آن می‌توان سلول‌ها را وادار کرد تا وظایف خود برای رشد مو را متوقف کنند. به گفته دانشمندان با استفاده از این کشف می‌توان از یک حمله پیشگیرانه جلوگیری کرده و به محافظت از فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش آن پرداخت. انسداد مورد نظر به یک مسیر بیولوژیکی باستانی به نام واکنش فشار یکپارچه تعلق دارد. این واکنش در سلول‌های تحت فشار فعال شده و می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت ویروسی یا پروتئین‌های تغییر شکل داده شده ایجاد شود.

در زمان فعال شدن این مسیر بیولوژیکی سلول‌ها قادر هستند فعالیت طبیعی خود را متوقف کرده و پروتئین‌های کمتری نیز پمپاژ کنند. این اقدام سلول‌ها به جای مقابله آنها با عوامل استرس‌ها صورت می‌گیرد. البته این فرایند می‌تواند به مرگ سلولی نیز منجر شود. در حال حاضر دانشمندان روی این مسیر بیولوژیکی باستانی برای درمان‌های ضد پیری و سرطان و بیماری‌های عصبی تمرکز کرده اند.

دانشمندان می‌گویند فعال شدن این مسیر بیولوژیکی باعث متوقف شدن ارسال پروتئین‌های بسیار مهم برای رشد مو خواهد شد. در مقابل مسدود کردن این محرک همراه با اختلال عملکرد میتوکندری و اختلال در ارتباط بین سلول‌ها خواهد بود که پیامی به سلول‌ها ارسال کرده و از ریزش مو محافظت می‌کند. درک پای از نویسندگان این مطالعه در این مورد می‌گوید: در زمان بررسی فولیکول‌های مو این نکته قابل توجه است که واکنش آنها در افراد مختلف به یکدیگر شباهت دارند.

البته این پژوهش در حال حاضر در روزهای اولیه خود قرار دارد و کشف تصادفی این مسیر بیولوژیکی باستانی دانشمندان را بر آن داشت تا روی نحوه عملکرد این مکانیزم  در افراد دارای ریزش مو تمرکز کنند.

منبع : منبع