چین اعلام کرده است که از ۱۵ سپتامبر صادرات antimony ، یک ماده معدنی که در محصولات مختلفی از باتری تا سلاح استفاده می‌شود، را محدود خواهد کرد تا امنیت و منافع خود را حفظ کند. هر کسی که قصد صادرات این م...

چین اعلام کرده است که از ۱۵ سپتامبر صادرات antimony ، یک ماده معدنی که در محصولات مختلفی از باتری تا سلاح استفاده می‌شود، را محدود خواهد کرد تا امنیت و منافع خود را حفظ کند. هر کسی که قصد صادرات این ماده معدنی را به هر شکلی داشته باشد، باید مجوز دریافت کند. میزان محدودیت‌های صادراتی کاملاً مشخص نیست، اما عبارت «عدم گسترش» به محدودیت‌های احتمالی در مورد استفاده‌های مرتبط با سلاح اشاره دارد.

به گزارش سرویس اخبار موبایل رسانه فناوری تکنا، وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که اگرچه صادرات تحت نظارت مجاز خواهد بود، اما دولت با هرگونه استفاده از اقلام چینی که حاکمیت، امنیت و منافع توسعه ملی آن را تهدید می‌کند، مخالف است.

این کنترل‌ها همچنین شامل فناوری ذوب و جداسازی، ماشین‌آلات و سایر اقلام مرتبط با آنچه در اطلاعیه مواد فوق سخت نامیده می‌شود، می‌شود. وزارت بازرگانی در بیانیه‌ای گفت: «ما با استفاده از هر کشور یا منطقه‌ای از اقلام کنترل‌شده از چین برای مشارکت در فعالیت‌هایی که حاکمیت، امنیت و منافع توسعه ملی چین را تضعیف می‌کند، مخالفیم.»

استفاده از antimony در دفاع و فناوری مسائل امنیتی ایالات متحده را افزایش می‌دهد. ایالات متحده به دلایل امنیتی دسترسی چین به نیمه‌رساناهای پیشرفته و سایر فناوری‌ها را محدود کرده است. چین به عنوان تولیدکننده اصلی آنتیموان، نگرانی‌هایی را در میان سیاست‌گذاران آمریکایی در مورد وابستگی بیش از حد به عرضه آن ایجاد می‌کند. طبق گزارش کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، از آنتیموان در مواد ضد حریق، باتری، عینک دید در شب و سلاح‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.

تحلیلگران شرکت سکیوریتیز چین در یک یادداشت تحقیقاتی در آوریل پیش‌بینی کردند که افزایش تقاضا برای تسلیحات و مهمات به دلیل جنگ‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی احتمالاً منجر به کنترل شدیدتر و افزایش ذخیره‌سازی سنگ معدن antimony خواهد شد. شرکت پرپتوا ریسورسز که با حمایت پنتاگون و بانک صادرات و واردات ایالات متحده در حال توسعه یک پروژه آنتیموان و طلا در ایالات متحده است، در ابتدا قصد داشت تولید را تا سال ۲۰۲۸ با انتظار مجوزهای نهایی در سال جاری آغاز کند. با این حال، به دلیل اقدامات چین، این شرکت اکنون در حال بررسی روش‌های تولید سریع‌تر برای آنتیموان است.

جان چری، مدیرعامل پرپتوا ریسورسز، به رویترز گفت که این شرکت در حال بررسی راه‌های تسریع تولید آنتیموان در طول ساخت برای پاسخگویی به نیازهای استراتژیک است. او همچنین خاطرنشان کرد که وزارت دفاع ایالات متحده از کمبود شدید آنتیموان و تنگ‌تر شدن بازار آگاه است، زیرا وضعیت عرضه همچنان در حال وخیم‌تر شدن است. محدودیت‌های جدید بر ممنوعیت‌های صادراتی قبلی از سال گذشته بنا شده است

محدودیت‌های اخیر چین بخشی از مجموعه‌ای از اقدامات است که از سال گذشته معرفی شده است. در دسامبر ۲۰۲۳، چین ممنوعیت‌های صادراتی خود را برای شامل شدن فناوری تولید آهنرباهای نادر زمین گسترش داد و به ممنوعیت موجود برای فناوری استخراج و جداسازی این مواد حیاتی اضافه کرد.

پکن همچنین صادرات برخی محصولات گرافیت را تشدید کرده و محدودیت‌هایی را برای محصولات گالیوم و ژرمانیوم که به طور گسترده در صنعت نیمه‌رسانا استفاده می‌شوند، اعمال کرده است. قیمت آنتیموان به دلیل عرضه محدود و افزایش تقاضا، به ویژه از سوی بخش فتوولتائیک که از آن برای افزایش سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود، به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است. این افزایش قیمت سهام تولیدکنندگان چینی مانند هونان گلد، تبت هوآیو و … در سال ۲۰۲۴ بین ۶۶ تا ۹۳ درصد افزایش داده است.

برای مشاهده دیگر تازه ترین خبرها به صفحه اخبار فناوری رسانه تکنا مراجعه کنید.
منبع : منبع