در کنفرانس Google I/O به طور واضح مشخص شد که گوگل قصد دارد هوش مصنوعی را به یکی از ارکان اصلی اندروید تبدیل کند. هم‌اکنون تعدادی از قابلیت‌های هوش مصنوعی با پردازش ابری روی گوشی‌های موجود در دسترس هس...

در کنفرانس Google I/O به طور واضح مشخص شد که گوگل قصد دارد هوش مصنوعی را به یکی از ارکان اصلی اندروید تبدیل کند. هم‌اکنون تعدادی از قابلیت‌های هوش مصنوعی با پردازش ابری روی گوشی‌های موجود در دسترس هستند و انتظار می‌رود با اندروید ۱۵ ویژگی‌های بیشتری معرفی شوند. با این حال، پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه، هدف نهایی است و تراشه Gemini Nano کلید دستیابی به این هدف می‌باشد. انتقال پردازش‌های کلیدی هوش مصنوعی روی دستگاه می‌تواند منجر به بهبود سرعت، امنیت و مزایای دیگری شود. به همین دلیل است که Google Pixel 8 Pro و کل سری Samsung Galaxy S24 حداقل با چند قابلیت هوش مصنوعی روی دستگاه عرضه شدند.

به گزارش سرویس موبایل رسانه اخبار فناوری تکنا، تصمیم گوگل مبنی بر عدم ارائه Gemini Nano، کوچکترین مدل هوش مصنوعی طراحی‌شده برای استفاده روی موبایل، روی پیکسل ۸ در زمان عرضه جنجالی به پا کرد. در آن زمان، گوگل وجود «محدودیت‌های سخت‌افزاری» را مانع اجرای روان Gemini Nano روی پیکسل ۸ عنوان کرد. از آنجایی که هر دو پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو از تراشه سیستم‌روی‌چیپ Tensor G3 استفاده می‌کنند، این موضوع برای برخی گیج‌کننده بود. این اتفاق درست پس از وعده گوگل برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری هفت ساله برای سری پیکسل ۸ رخ داد.

در نهایت، گوگل در ماه مارس مسیر خود را تغییر داد و اعلام کرد Gemini Nano به صورت یک قابلیت اختیاری به پیکسل ۸ عرضه خواهد شد. این موضوع اکنون با آماده‌سازی گوگل برای به‌روزرسانی ماه ژوئن برای پیکسل‌ها، بسیار نزدیک است. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی به زودی و در هفته آینده منتشر شود و Gemini Nano را به پیکسل ۸ و پیکسل ۸a بیاورد. با این حال، پیش از این حرکت، گوگل در حال به‌روزرسانی Android AICore برای افزودن یک کلید مجزا برای ویژگی‌های هوش مصنوعی تولیدکننده روی پیکسل ۸ و پیکسل ۸a است.

صفحه تنظیمات AICore برای پیکسل ۸ و پیکسل ۸a پیش‌تر دارای گزینه‌ای به نام «فعال‌سازی دائمی AICore» بود که به «اجرای مداوم AICore با اختصاص حافظه» اجازه می‌داد. این گزینه با یک کلید جدید جایگزین شده است، همانطور که یکی از کاربران با نسخه ۰.release.pixel8.636144055 از AICore به میشال رحمان گزارش داده است. کلید به‌روزرسانی‌شده «فعال‌سازی قابلیت‌های GenAI روی دستگاه» است و «قابلیت‌های GenAI را که از طریق AICore با استفاده از ج Gemini اجرا می‌شوند، فعال می‌کند».

این کلید به طور پیش‌فرض غیرفعال است و با اظهارات قبلی گوگل مبنی بر عرضه Gemini Nano به سایر دستگاه‌های پیکسل ۸ به صورت یک تنظیم اختیاری مطابقت دارد. اگرچه این تنظیم AICore به طور خاص به ج Gemini Nano اشاره نمی‌کند، اما نشانه‌ای قوی است که این مدل طبق وعده برای پیکسل ۸ و پیکسل ۸a آماده می‌شود. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا کلید «فعال‌سازی قابلیت‌های GenAI روی دستگاه» برای کاربران پیکسل ۸a نیز نمایش داده می‌شود یا فعلا به پیکسل ۸ محدود شده است.

در حالی که به نظر می‌رسد گوگل راهی برای پشتیبانی از Gemini Nano در کل سری پیکسل ۸ پیدا کرده است، مسیر پر فراز و نشیبی که ما را به اینجا رساند، ممکن است مشکلات بیشتری را در طول عمر گوشی‌های هوشمند پیش‌بینی کند.

منبع : منبع