ستاره‌شناسان مدت‌ها تصور می‌کردند که کهکشان راه شیری و کهکشان همسایه‌اش، آندرومدا، در آینده‌ای دور با هم برخورد خواهند کرد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمال این برخورد کمتر از آنچه تصور می‌شد اس...

ستاره‌شناسان مدت‌ها تصور می‌کردند که کهکشان راه شیری و کهکشان همسایه‌اش، آندرومدا، در آینده‌ای دور با هم برخورد خواهند کرد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمال این برخورد کمتر از آنچه تصور می‌شد است. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند که احتمال برخورد این دو کهکشان در ۱۰ میلیارد سال آینده حدود ۵۰ درصد است. یعنی احتمال دارد که این دو کهکشان از هم دور شوند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و هوافضا تکنا، راجا گوهاتاکورتا، ستاره‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، می‌گوید: «این تحقیق بسیار مهم است. نتیجه این است که احتمال برخورد هنوز وجود دارد، اما احتمال بیشتری هم وجود دارد که این دو کهکشان از هم دور شوند.»

از سال ۱۹۱۲ می‌دانیم که کهکشان آندرومدا به سمت کهکشان ما در حرکت است. با این حال، اندازه‌گیری دقیق حرکت و جرم کهکشان‌ها بسیار دشوار است. به همین دلیل، پیش‌بینی دقیق زمان و نحوه برخورد دو کهکشان نیز دشوار است. اگر کهکشان راه شیری و آندرومدا با هم برخورد کنند، رویداد بسیار بزرگی خواهد بود. ساختارهای مارپیچی کهکشان‌ها نابود می‌شود و ستارگان جدیدی شکل می‌گیرند. در نهایت، این دو کهکشان به یک کهکشان بیضوی بزرگ تبدیل خواهند شد.

 اندازه‌گیری فاصله و سرعت کهکشان‌ها بررسی احتمال این برخورد را دشوار می کند. اندازه‌گیری دقیق فاصله و سرعت کهکشان‌ها به دلیل فاصله بسیار زیاد آن‌ها دشوار است. همچنین بیشتر جرم کهکشان‌ها از ماده تاریک تشکیل شده است که قابل مشاهده نیست. اندازه‌گیری جرم ماده تاریک بسیار دشوار است. تداخل گرانشی کهکشان‌های کوچک‌تر نیز وجود دارد. : وجود کهکشان‌های کوچک‌تر در اطراف کهکشان‌های بزرگ، بر حرکت و مسیر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

اگرچه احتمال برخورد کهکشان راه شیری و آندرومدا کاهش یافته است، اما این احتمال همچنان وجود دارد. دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و رصدهای دقیق، به مطالعه این رویداد کیهانی ادامه می‌دهند.

منبع : منبع