رئیس هیئتمدیره شاتل با پوپولیستی خواندن عدم افزایش قیمتها، اعتقاد دارد چنین موضوعی تیشه به ریشههای صنعت ICT زده است. به باور مدیرعامل شاتل موبایل نیز عدم افزایش قیمت بستههای اینترنتی طی هفت سال اخیر باعث شده است که شرکتهای فعال در این عرصه قید توسعه را بزنند.
«محمدحسن شانهساززاده»، رئیس هیئتمدیره شاتل، در نشست خبری ششمین سالگرد شاتل موبایل اعلام کرد عدم افزایش قیمت بستههای اینترنتی یک نگاه پوپولیستی است. او تأکید دارد که صنعت ICT باید یکی از پرسودترین صنایع باشد اما بهخاطر این موضوع و تصمیمهای دیگر، این صنعت در جایگاه بالایی به لحاظ سودآوری نیست: «فعالین حوزه تلکام درحال خارجکردن سرمایهشان از این حوزه هستند، درحالیکه باید [این حوزه] بیشترین سودآوری را داشته باشد. امروز فردی از من پرسید که کجا دفتر اجاره کند تا بتواند به فیبر نوری دسترسی داشته باشد. آیا در پایتخت ایران باید چنین مشکل بدوی وجود داشته باشد؟»
«افزایش قیمت در یکسری جاها لازم است»
شانهساززاده دراینباره گفت: «افزایش قیمت در همه عرصهها رخ میدهد، اما راز اینکه قیمت بستههای اینترنتی نتوانسته است افزایش را تجربه کند، دولت باید پیدا کند و به ما بگوید.»
مدیرعامل شاتل موبایل نیز معتقد است که ایران درحالحاضر ارزانترین تعرفه اینترنت موبایل دنیا را دارد: «هفت سال است که تعرفه خدمات موبایل در ایران تغییر نکرده و سرکوب شده است.» او تأکید کرد: «عدم افزایش هماهنگ تعرفه خدمات موبایل بهخصوص دیتا، با تورم و هزینههای اپراتور در لایه فنی و غیرفنی، موجب شده است که حاشیه سود تحت تأثیر قرار گیرد.»
«آرش کریمبیگی» باور دارد چنین شرایطی موجب شده است عملاً بازیگر تلکامی ابتدا از توسعه بکاهد و سپس هزینه نگهداری و کیفیت را نیز کاهش دهد: «این وضعیتی است که پیش روی صنعت است – اگر نگذارند که تعرفه واقعی شود.» مدیرعامل شاتل موبایل اعتقاد دارد نمیتوان سرویس موبایل را با تعرفه 7 سال پیش ارائه داد و از اپراتور خواست که با تعرفه امروز هزینه ارزی توسعه و نگهداری را پرداخت کند.
«نمیشود با ریال هفت سال پیش، فروخت و با دلار امروز هزینه کرد»
او تأکید دارد که نمیتوان با ریال هفت سال پیش، فروخت و با دلار امروز هزینه را پرداخت کرد: «هزینه سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی و تبلیغات تغییر کرده است و نمیتوان با تعرفه قدیم فروخت و برند را سرپا نگاه داشت و توسعه داد.»
مدیرعامل شاتل موبایل تأکید کرد سرکوب تعرفه ضربه بسیار سهمگینی به توسعه ارتباطات بهخصوص اینترنت در ایران زده است: «بزرگترین چالش این است که از چه مسیر و روندی این شرایط را بهبود دهند. در مارکت لبنیات یا خودرو شاهد این بودهایم که طی 7 سال گذشته با روند مشخص، قیمت افزایش پیدا کرد. اما حالا سؤال اینجاست که فنر قیمت در خدمات موبایل چگونه آزاد خواهد شد.»
«دولت از کیسه خلیفه میبخشد»
کریمبیگی در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا تعرفه خدمات موبایل تغییر نکرده است و مسئول این موضوع کیست، گفت: «بروید از آنهایی که سرکوب کردهاند، بپرسید؛ آنهایی که از کیسه خلیفه میبخشند؛ بازیگر خصوصی از جیب خود هزینه میکند و برای دولت هم این هزینهکردها مهم نیست. ساختار قیمتگذاری ایرانخودرو و سایپا را که دولت در آنها ذینفع است، ببینید. در بازههای چندماهه قیمت را بررسی و فرمول قیمتگذاری را تغییر میدهد و شاهد افزایش قیمت کارخانه محصولات خودرو هستیم. اما بهنظر میرسد دولت در تلکام هیچ حسی به کسبوکارها نداشته و لااقل حس مدیریتی و درآمدزایی از آنها ندارد.»
«تعرفهها نهتنها زیاد نشده، بلکه کم هم شده است»
به گفته کریمبیگی، تعرفه پهنای باند اینترنت سهم 4 درصدی در قیمت تمامشده اینترنت دیتا و سهم 25 درصدی در قیمت تمامشده اینترنت ثابت دارد: «یعنی حتی تعرفه زیرساخت را صفر کنید، 4 درصد قیمت تعرفه اپراتور کاهش مییابد. سایر اجزای قیمت تمامشده هزینههای هر اپراتور کاملاً مشخص و شفاف است. صنعت تلکام ازجمله صنایعی است که نرخها در آن شفاف است. کدامیک از المانهای قیمت تمامشده در ایران طی 7 سال که هیچ، 7 ماه تغییر نکرده؟ واقعاً باید راز اینکه چطور جلوی افزایش این قیمتها گرفته شده است، به ما بگویند. واقعاً کدام تحلیل و قوه عاقلهای باور دارد که قیمتها در این صنعت باید هفت سال سرکوب شود؟»
او باور دارد قمیت تعرفهها در این هفت سال نهتنها زیاد نشده، بلکه کم هم شده است. او از نیمبها شدن تعرفه اینترنت داخل بهعنوان کاهش تعرفه اینترنت اپراتورها یاد کرد و گفت: «فرهنگسازی و حمایت از تولید داخل زیباست، اما این کار وظیفه دولت و حاکمیت است و نباید هزینهاش از جیب اپراتور بخش خصوصی داده شود.»
منبع : منبع
17th November 24