پژوهشگران انگلیسی اخیراً یک مدل هوش مصنوعی جدید توسعه داده‌اند که می‌تواند اسرار رشد جنین را آشکار کرده و درک بهتری در مورد آن ارائه کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه پل...

پژوهشگران انگلیسی اخیراً یک مدل هوش مصنوعی جدید توسعه داده‌اند که می‌تواند اسرار رشد جنین را آشکار کرده و درک بهتری در مورد آن ارائه کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه پلیموس مدل جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دادند که در آن امکان شناسایی و تشخیص مراحل رشد جنین از طریق ویدیو وجود دارد. در این پژوهش مشخص شد مدل یادگیری عمیق پژوهشگران به نام Dev-ResNet امکان شناسایی رویدادهای کلیدی در رشد از جمله عملکرد قلب و حتی مرگ نیز در حلزون‌های برکه‌ای وجود دارد.

در این پژوهش یک مدل سه بعدی ابداع شده که در آن ز فریم‌های ویدئو و تغییرات ایجاد شده استفاده خواهد کرد. در نتیجه هوش مصنوعی می‌تواند از ویژگی‌ها در ویدیوی ساخته شده برای آموزش استفاده کند. این در حالی است که در روش سنتی از تصاویر ثابت برای آموزش استفاده می‌شود.

استفاده از ویدیو به این هوش مصنوعی اجازه می‌دهد ویژگی‌های حساس را در زمان رشد شناسایی کرده و حساسیت آنها را نسبت به دما نشان دهد. در حال حاضر پژوهشگران از این مدل هوش مصنوعی برای رشد جنین‌های حلزون برکه‌ای استفاده کردند. این محققان معتقدند از مدل توسعه یافته می‌توان در کاربردهای گسترده دیگر استفاده کرد. همچنین به گفته این محققان برای اعمال مدل هوش مصنوعی مختلف مستندات جامعی جمع آوری شده است.

همچنین از این روش می‌توان در آینده برای درک بهتر چگونگی تاثیر تغییرات آب هوایی و یا دیگر عوامل بیرونی روی انسان و حیوان با سرعت بیشتری استفاده کرد. زیاد ایبینی، دانشجوی مقطع دکترا از دانشگاه پلیموس و طراح این مدل در مورد آن گفته است: شناسایی مراحل رشد بررسی اینکه در زمان رشد اولیه یک حیوان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد بسیار مهم و چالش برانگیز است. زیرا با استفاده از آن می‌توان تغییرات ایجاد شده را طبق زمانبندی در گونه‌ها و همچنین محیط‌های مختلف درک کرد. این مدل شامل یک شبکه عصبی سه بعدی کارآمد و کوچک است که از طریق ویدیو می‌تواند رویدادهای را تشخیص داده و آموزش ببیند.

منبع : منبع