در تازه‌ترین رویداد فاجعه بار در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما-۱ ژاپن، حدود ۲۵ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو از واحد دوم این نیروگاه نشت کرده است. این حادثه که در تاریخ ۹ آگوست توسط شرکت برق توکیو (تِپکو)...

در تازه‌ترین رویداد فاجعه بار در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما-۱ ژاپن، حدود ۲۵ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو از واحد دوم این نیروگاه نشت کرده است. این حادثه که در تاریخ ۹ آگوست توسط شرکت برق توکیو (تِپکو)، اپراتور نیروگاه، کشف شد، نگرانی‌های جدی در خصوص ایمنی هسته‌ای را برانگیخته است.

به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی تکنا، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که آب نشت کرده از طریق سیستم‌های فاضلاب به زیرزمین نفوذ کرده و وارد محیط زیست نشده است. با این حال، کاهش غیرعادی سطح آب در یکی از مخازن کنترل آب در استخر خنک‌کننده سوخت هسته‌ای، زنگ خطر را به صدا درآورد.

برای بررسی دقیق‌تر این حادثه، یک ربات به داخل ساختمان فرستاده شد که نتایج آن تأییدکننده‌ی نشت آب از مخزن و جریان یافتن آن به زیرزمین بود. در پی این حادثه، تِپکو اقدام به توقف پمپاژ آب به استخر خنک‌کننده نموده و اعلام کرده است که این حادثه منجر به افزایش دمای سوخت هسته‌ای فراتر از حد مجاز ۶۵ درجه سانتی‌گراد نخواهد شد. همچنین، این شرکت اعلام کرده است که از یک ربات برای بررسی دقیق‌تر واحد دوم استفاده خواهد کرد.

این رویداد جدید در حالی رخ می‌دهد که پیش‌ از این و در ماه فوریه، نشت دیگری از آب رادیواکتیو در این نیروگاه گزارش شده بود. علاوه بر این، از آگوست ۲۰۲۳، تِپکو اقدام به تخلیه آب آلوده از نیروگاه به اقیانوس کرده است. لازم به ذکر است که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ در پی زلزله و سونامی بزرگ آسیب شدیدی دید و یکی از بزرگترین حوادث هسته‌ای غیرنظامی پس از چرنوبیل محسوب می‌شود. انتشار مواد رادیواکتیو از این نیروگاه، منجر به تخلیه گسترده ساکنان منطقه و آلودگی محیط زیست شد.

منبع : منبع