زمین شناسان در حال مطالعه نمونه‌های رسوبی مربوط به دریای آموندسن موفق به کشف یک رودخانه قدیمی با قدمت ۴۰ میلیون ساله شدند که در زیر یخ‌های قطب جنوب مدفون شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژ...

زمین شناسان در حال مطالعه نمونه‌های رسوبی مربوط به دریای آموندسن موفق به کشف یک رودخانه قدیمی با قدمت ۴۰ میلیون ساله شدند که در زیر یخ‌های قطب جنوب مدفون شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، قطب جنوب در میلیون‌ها سال پیش نسبت به ظاهر کنونی آن که پوشیده از یخ است بسیار متفاوت بود. گروهی از محققان به رهبری موسسه آلفرد وگنر موفق به کشف یک رودخانه پنهان در منطقه جنوبگان شدند. این کشف در زمان مطالعه نمونه‌های رسوبی دریای آموندسن ایجاد شد. کشف این رودخانه نشان می‌دهد آب و هوای این منطقه حدود ۳۴ میلیون سال پیش معتدل بوده و در آن جنگل‌های سرسبزی رشد کرده بودند. همچنین شبکه وسیعی از رودخانه‌ها در سراسر جنوبگان راه خود را باز می‌کردند.

در این مطالعه یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران حضور داشتند که روی مواد معدنی و قطعات سنگی مربوط به نمونه‌های رسوبی دریا آموندسن در سواحل غربی جنوب به مطالعه می پرداختند. نمونه‌های مربوط به این مطالعه نیز طی یک سفر اکتشافی در کشتی تحقیقاتی یک یخ شکن به دست آمد. مواد معدنی و قطعات کشف شده به جایی به جز غرب قطب جنوب یعنی محل کشف آنان مربوط بودند. این موضوع نشان می‌داد به یک منبع دور مربوط به کوه‌های سمت قطب جنوب هزاران کیلومتر دورتر از محل کشف این مواد معدنی تعلق دارند. به نظر می‌رسد سامانه رودخانه تازه کشف شده باعث حرکت این بقایا در مسافتی طولانی پیش از ته نشینی در دریای آموندسن شده است.

به گفته پژوهشگران منطقه غرب در جنوبگان در پایان دوره آ ائوسن دارای توپوگرافی پایینی بوده و با وجود ارتفاع کم سرمای کافی برای تشکیل صفحات یخی دائمی نداشته است. در مقابل نواحی کوهستانی در منطقه شرقی جنوبگان دمای پایین‌تری داشته و پیش از این شاهد تشکیل یخچال‌های طبیعی در آن زمان بوده است.

منبع : منبع