بسیاری از مردم به دنبال کشف ریشه‌های خانوادگی خود هستند، اما برخی دیگر نیز برای کشف میراث اجدادی یا بخشی ناشناخته از هویت خود این کار را انجام می‌دهند. برخی دیگر امیدوارند والدین، خواهر و برادر و اقوا...

بسیاری از مردم به دنبال کشف ریشه‌های خانوادگی خود هستند، اما برخی دیگر نیز برای کشف میراث اجدادی یا بخشی ناشناخته از هویت خود این کار را انجام می‌دهند. برخی دیگر امیدوارند والدین، خواهر و برادر و اقوام جدیدی پیدا کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، تصور می‌شود بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان از طریق شرکت‌هایی مانند Ancestry، 23andMe و MyHeritage از زمان عرضه اولین آزمایش ژنتیک ژنولوژی به عموم مردم در سال 2000، آزمایش اجداد DNA خود را انجام داده‌اند. اکنون، کارشناسان DNA می‌گویند مردم از نتایج آزمایش خود به شیوه‌ای جدید و برای درخواست شهروندی در کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.

پروفسور توری کینگ، مدیر مرکز میلنر در دانشگاه باث، گفت: «هر چه افراد بیشتری آزمایش دهند و اطلاعات بیشتری درباره اجداد و والدین بیولوژیکی خود پیدا کنند، بیشتر می‌توانند از این شواهد برای دریافت شهروندی یک کشور خاص استفاده کنند. کینگ که برنامه DNA Family Secrets بی‌بی‌سی را نیز ارائه می‌کند، فکر می‌کند آزمایش DNA اجدادی در آینده به یک روش آسان و گسترده‌تر برای برخی بریتانیایی‌ها برای کسب تابعیت مضاعف تبدیل خواهد شد.

او گفت که پاسپورت ایرلندی با عضویت در اتحادیه اروپا احتمالا یکی از مورد توجه ترین‌ها خواهد بود. دهه‌هاست که مادران مجرد ایرلندی مجبور به واگذاری فرزندان خود برای فرزندخواندگی در بریتانیا شده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایرلند تایید کرد که شهروندان آینده ایرلندی قبلا شروع به استفاده از شواهد DNA برای کمک به اثبات حق خود برای دریافت تابعیت ایرلندی از طریق یکی از والدین کرده‌اند و این شواهد در درخواست پاسپورت قابل ارائه است.

ریچارد سایرز که در سال 2022 در برنامه DNA Family Secrets ظاهر شد، یکی از اولین بریتانیایی‌هایی است که از شواهد یک پایگاه داده اجدادی DNA برای کسب شهروندی اتحادیه اروپا استفاده کرده است. او خواهر ناتنی خود را از طریق آزمایش DNA ردیابی کرد که هویت پدرش – یک ایرلندی متولد شده در گالوی – را آشکار کرد. سایرز که در لیورپول متولد و بزرگ شده و قبلا فکر می‌کرد فرزند تنها است، گفت: «من به این برنامه رفتم زیرا نمی‌دانستم پدرم کیست یا از کجا آمده است: مادرم که فوت کرده است، فقط داستان‌هایی ساخته بود. من فقط به دنبال جواب بودم.

پس از پخش برنامه، او با استفاده از شواهد DNA و با کمک پدرش، سال گذشته با موفقیت برای اعلام رسمی پدر و مادری واقعی خود به دادگاه بریتانیا درخواست داد تا گواهی تولد 54 ساله خود را اصلاح کند. این امر سپس به او امکان داد تا با موفقیت برای پاسپورت ایرلندی درخواست دهد. سایرز، تحلیلگر تجاری که در سال 2016 به ماندن در اتحادیه اروپا رای داد، گفت: من همیشه رویای زندگی در خارج از کشور را داشتم.» چند هفته پس از دریافت پاسپورت ایرلندی، او و همسرش تصمیم گرفتند  به لا مانگا در اسپانیا نقل مکان کنند.

سال گذشته، سارا کلاتون، 44 ساله، المپیکی سابق تیم بریتانیا، پدر آمریکایی خود را از طریق آزمایش DNA اجدادی ردیابی کرد که او را به یکی از نوه‌هایش مرتبط کرد. او گفت: «مادرم فقط یک نام مستعار برای پدرم داشت. وقتی فهمید باردار است که پدرم قبلاً به آمریکا برگشته بود.

کلاتون از طریق پدرش دارای اجداد بومی آمریکایی است و قصد دارد با کمک هر دو والدین خود گواهی تولد خود را اصلاح کند تا بتواند برای شهروندی آمریکا درخواست داده و پدر و بقیه خانواده آمریکایی خود را بهتر بشناسد. او گفت: «من می‌خواهم آن را دریافت کنم و شاید آنجا زندگی کنم. کینگ گفت اگر شیوه ارائه شواهد DNA رایج‌تر شود، کشورها ممکن است پروتکل‌های جدید و ساده‌تری ارائه کنند.

لوئیزا گهواره، وکیلی که در زمینه باروری و حقوق خانواده بریتانیا تخصص دارد، گفت که ماهانه بین سه تا پنج درخواست از افرادی دریافت می‌کند که می‌خواهند مشاوره حقوقی در مورد نحوه درخواست اصلاح گواهی تولد ناقص یا نادرست داشته باشند. بیشتر آنها والدین بیولوژیکی خود – معمولاً پدران خود – را از طریق آزمایش DNA اجدادی ردیابی کرده‌اند یا در نظر دارند این کار را انجام دهند. او گفت: «ما فقط شاهد افزایش این درخواست‌ها خواهیم بود، زیرا احتمالاً افراد بیشتری این آزمایش‌ها را انجام خواهند داد.»

او گفت که سه دلیل اصلی وجود دارد که چرا مشتریان او می‌خواهند نام والدین بیولوژیکی خود را در گواهی تولد خود قرار دهند. من شاهد تقسیم افراد با ادعاهای ارثی، افرادی با هویت شخصی و دریافت میراث به عنوان انگیزه‌های قوی و افرادی که می‌خواهند برای دریافت شهروندی تلاش کنند، هستم.

 

منبع : منبع