فونیکس تیگو 8 پرومکس ازجمله خودروهای مونتاژی محبوب در بازار ایران محسوب میشود. البته این خودرو را میتوان یکی از لوکسترین و البته گرانترین محصولات مونتاژی بازار ایران نیز بهحساب آورد. یکی از نکات قوی نسخه پرومکس، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل این خودرو است که قابلیت بیراههنوردی را در اختیار راننده قرار میدهد. اما آیا آفرود با تیگو 8 پرومکس در واقعیت امکانپذیر است؟ ما در دیجیاتو این موضوع را در قالب تست و بررسی تیگو 8 پرومکس برای شما آماده کردهایم.
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}مشخصات فنی فونیکس تیگو 8 پرومکس
زیر کاپوت فونیکس تیگو 8 پرومکس موتور دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر قرار دارد. این پیشرانه در کنار پرخوران، از سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDi نیز بهره میبرد.
حداکثر راندمان این پیشرانه 254 اسببخار قدرت و 390 نیوتنمتر گشتاور است. طراح اصلی این خودرو، یعنی شرکت چری نیز برای تأکید بر پیشرانه قدرتمند آن، عبارت 390T را روی درِ پنجم این خودرو درج کرده است.
سیستم انتقال قدرت در تیگو 8 پرومکس بهصورت تمامچرخ محرک یا AWD عمل میکند. گیربکس هفتسرعته دوکلاچه تر نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد؛ بنابراین آفرود با تیگو 8 پرومکس تنها در شرایط ملایم امکانپذیر خواهد بود، چرا که برای آفرود سنگین به سیستم چهارچرخ محرک یا 4WD نیاز است – البته چری نیز تأکید خاصی بر آفرودی بودن تیگو 8 پرومکس ندارد.
یکی از نکات منفی تیگو 8 پرومکس باک کوچک آن است. باک این خودرو 51 لیتر حجم دارد و به عبارت دیگر، کوچکتر از باک پژو 405، سمند و پژو پارس است.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 10 لیتر در صد کیلومتر است و اگر با آن در مسیرهای شهری رانندگی کنید، مصرف آن به حدود 12 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید؛ بنابراین نیاز دارید تا در فواصل کوتاه سوختگیری مجدد انجام دهید. البته دراِزای این نقص، شتاب صفر تا صد کمتر از 8 ثانیه نصیب شما میشود که رقمی خیرهکننده است.
تست و بررسی تیگو 8 پرومکس در آفرود و آنرود
قدرت و گشتاور قابلقبول تیگو 8 پرومکس به شما جرئت ریسککردن و خروج از جاده میدهد. همچنین سیستم کنترل کشش این خودرو عملکرد فوقالعادهای را به نمایش میگذارد. وجود این دو مزیت در تیگو 8 پرومکس سبب میشود که این خودرو نسبت به کراساوورهای دو دیفرانسیل کارکرده از برندهای خارجی برتری داشته باشد. بااینحال نباید توقع بیراههنوردی خارقالعادهای از این خودرو داشته باشید.
سپر نسخه پرومکس ارتفاع اندکی از سطح زمین دارد و جعبهدنده این خودرو نیز فاقد دنده کمک است. همچنین مدیران خودرو تیگو 8 پرومکس را بهصورت استاندارد با تایرهای چهارفصل برند کویرتایر عرضه میکند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث میشوند تا فکر آفرود از ذهن شما بیرون برود. البته همانطور که اندکی قبل اشاره کردیم، چری نیز تأکیدی بر آفرودی بودن این خودرو ندارد.
نسخه پرومکس از تیگو 8 یک کراساوور هفتنفره است و ابعاد بزرگ آن باعث میشود که چندان قابل استفاده در شهر نباشد. بااینحال، دوربینهای همهجانبه و همچنین موتور پرقدرت آن اجازه مانورهای حرکتی به شما میدهند.
بررسی سیستمهای هوشمند
سیستم کمکراننده پرومکس از دو کراساوور همرده دیگر، یعنی فونیکس FX و فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس عملکرد بهتری دارد. این سیستم فاصله شما با خودرو جلویی را در حد مطلوبی حفظ میکند و برای حضور در ترافیکهای سنگین کارآمد است.
یکی از نکات نهچندان جذاب تیگو 8 پرومکس، منوهای پیچیده این خودرو است. اکثر تنظیمات این خودرو از طریق نمایشگر مرکزی آن صورت میگیرد که هزاران آپشن مختلف درون آن قرار گرفته است. این موضوع باعث سردرگمی راننده میشود. بهطور مثال، چند مُد رانندگی مختلف برای این خودرو درنظر گرفته شده است که با فعالکردن هرکدام از آنها، رفتار خودرو تغییر میکند.
بهخصوص باید توجه داشت که اکثر خریداران تیگو 8 پرومکس را افراد میانسال یا کهنسال با قدرت مالی بالا تشکیل میدهند. این افراد تمایل چندانی به تغییر وضعیت بین مدهای رانندگی و سایر تنظیمات ندارند؛ بنابراین درعمل از خودرو چندمیلیاردی خود در حد یک خودروی معمولی استفاده میکنند. درواقع بهدلیل قیمت بالا، افراد علاقهمند به ویژگیهای فنی و سیستمهای پیچیده نرمافزاری قادر به خرید تیگو 8 پرومکس نخواهند بود.
عملکرد کراساوور فونیکس در خارج از جاده
برای آنکه از تیگو 8 پرومکس در خارج از جاده لذت ببرید، بایستی نکاتی را مدنظر قرار دهید. نخست آنکه این خودرو برای عبور از جادههای خاکی و شنی مناسب است که در اصطلاح آفرود سبک نامیده میشوند. همچنین بایستی مد رانندگی را با توجه به مسیر خود تغییر دهید.
بهلطف تغییرات انجامشده در محور عقب، اکنون ارتفاع بخش عقب خودرو بلندتر شده است و بنابراین سواری نرمتری را تجربه خواهید کرد. البته همچنان بهدلیل ارتفاع کم سپر جلو از سطح زمین، باید مراقب مسیر پیش رو باشید تا به سنگ یا صخره برخورد نکنید.
سیستم انتقال قدرت نسخه پرومکس در حالت عادی 100 درصد قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو میفرستد. بااینحال در مواقع لزوم، میتواند حداکثر 50 درصد نیرو را در اختیار محور عقب خودرو قرار دهد. این مزیت باعث میشود تا توانایی حرکتی خودرو از انتظار شما بیشتر باشد. البته دراِزای ارتفاع بلندتر، حرکات گهوارهای بیشتری را نیز در تیگو 8 پرومکس شاهد خواهیم بود. این موضوع باعث نگرانی نخواهد بود، چرا که سیستم کنترل پایداری خودرو بهخوبی از پس مدیریت آن برمیآید.
جمعبندی تست و بررسی تیگو 8 پرومکس
در تست و بررسی تیگو 8 پرومکس به نکات مثبت و منفی بسیاری برخوردیم که میتوانند دلایلی برای خریداری یا عدم خرید این خودرو باشند. بهدلیل عدم سازگاری پیشرانه این خودرو با سوخت موجود در کشور و نیاز به سوخت باکیفیت، خرید این خودرو با دردسرهایی همراه خواهد بود.
همچنین هزینههای نگهداری این خودرو برای اغلب مشتریان بالاست، درنتیجه اکثر خریداران نمیتوانند از این خودرو بهمعنای واقعی بهره ببرند. خرید تیگو 8 پرومکس به افرادی توصیه میشود که از قدرت مالی بالایی برخوردار هستند و بهدنبال یک کراساوور دو دیفرانسیل مجهز و صفرکیلومتر میگردند.
این گروه از مشتریان میتوانند به همراه اندکی ماجراجویی، آخرهفتههای خود را در روستاهای ایران سپری کنند. بااینحال، خرید نسخه پرومکس برای استفاده روزمره چندان کار مناسبی بهنظر نمیرسد، مگر اینکه در مناطقی با جادههای کوهستانی و احتمال بارش برف و... تردد داشته باشید.
منبع : منبع
9th November 24