محققان با اصلاح ژنتیکی توانستند جلبک‌ها را به یک کارخانه زیستی تبدیل کرده و از طریق آنها دی اکسید کربن را به سوخت و پلاستیک تجزیه پذیر مبدل کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققانی ا...

محققان با اصلاح ژنتیکی توانستند جلبک‌ها را به یک کارخانه زیستی تبدیل کرده و از طریق آنها دی اکسید کربن را به سوخت و پلاستیک تجزیه پذیر مبدل کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققانی از دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ موفق به کشف گونه‌ای از جلبک شدند که امکان اصلاح ژنتیکی آن برای تبدیل به کارخانه زیستی و تولید سوخت بیودیزل وجود دارد. با استفاده از این جلبک تغییر ژنتیکی داده شده می‌توان پلاستیک‌های تجزیه پذیر از دی اکسید کربن تولید کرد. این جلبک دارای مزیت‌های مختلفی بوده و محصولاتی که از این جلبک مانند روغن تولید می‌شود به محصولات مشتق شده از نفت شباهت دارد.

این جلبک در سال ۲۰۲۰ توسط دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو و در یک برکه کشف شد. اکنون نوع اصلاح ژنتیکی شده آن می‌تواند به میزان قابل توجهی به تولید روغن بپردازد. همچنین امکان رشد این جلبک در فاضلاب با ph بالاتر از ۱۱ و در زیر نور شدید خورشید و در شرایط بسیار شور و همچنین دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد وجود دارد. در شرایط قلیایی امکان رشد شکارچیان این جلبک خاص وجود نداشته و همچنین آب می‌تواند دی اکسید کربن بیشتری را در خود ذخیره کند. با توجه به اینکه دی اکسید کربن غذای این جلبک محسوب می‌شود رشد آن نیز سریع‌تر خواهد شد.

محققان در پژوهش خود نشان دادند که جلبک مورد نظر علاوه بر حمل قلیایی می‌تواند تولید مثل جنسی نیز در یک شرایط داشته باشد. بنابراین محققان با تکثیر انتخابی به سویه جدیدی دست پیدا کردند که در برابر شوری آب دمای بالا و سطوح نور بسیار زیاد نیز تحمل بالایی از خود نشان دادند.

این جلبک می‌تواند انرژی را به عنوان بخشی از چرخه زندگی طبیعی خود ذخیره کرده و آن را به روغن تبدیل کند. با این حال ارگانیسم‌هایی که همانند این جلبک در محیط‌های خشن زندگی می‌کنند امکان بازدهی مطلوب ندارند. زیرا جلبک‌هایی که تحت شرایط سخت رشد کنند تنها می‌توانند به کار اصلی خود یعنی زنده ماندن بپردازند.

پیشنهاد ویژه : کسب درآمد با بازی همستر
پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

منبع : منبع