نیسان جونیور که در ایران با نام نیسان آبی شهرت یافته است، یکی از دیرپاترین خودروهای تولید داخل به شمار میآید. این خودرو با نامهای مختلفی همچون وانت نیسان، وانت زامیاد و وانت Z24 به بازار عرضه شده است اما مصرفکنندگان آن را به نام نیسان آبی میشناسند. دلیل این نامگذاری، تولید این خودرو با یکرنگ است. زامیاد که وظیفه تولید این خودرو را برعهده دارد، از دهه 1380 تاکنون به طور عمده از رنگ آبی برای رنگآمیزی بدنه نیسان وانت استفاده کرده است. به همین دلیل مردم این خودرو را نیسان آبی نام نهادهاند و حتی سریالی نیز با این نام به تولید رسیده است.
// Wait for the DOM content to be fully loaded document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var targetElement = document.getElementById("digiad-9f021ca8ceb210361b673c009a749407"); var observer = new MutationObserver(function(mutationsList) { // Check each mutation in the list for(var mutation of mutationsList) { if (mutation.type === 'childList') { if (mutation.addedNodes.length > 0) { targetElement.style.minHeight = "152px"; } } } }); var config = { childList: true }; observer.observe(targetElement, config); });البته اگر به دهه 1360 و زمان آغاز مونتاژ این خودرو در ایران بازگردیم، نیسان وانت را با رنگهای متنوعی خواهیم دید. برخی از این خودروها همچنان در حال تردد هستند که با رنگهای قرمز، کرم و سبز نسبت به لشکر نیسانهای آبی متمایز میشوند. زامیاد طی سالیان اخیر نسخههای معدودی از وانت نیسان را با رنگ سفید نیز عرضه کرده است که ما نیز در دیجیاتو به آن پرداختهایم.
همچنین بخوانید: تحول بزرگ پس از سالها؛ شرایط فروش وانت نیسان با رنگ سفید اعلام شد! + جدول آذرماه 1402
سازمان استاندارد: حداقل رنگ نیسان آبی را تغییر دهید!
اکنون رنگ آبی وانت زامیاد، مورد انتقاد رییس سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. «مهدی اسلامپناه» رییس سازمان استاندارد، از زامیاد خواسته است تا حداقل رنگ این خودرو را در تولیدات آتی تغییر دهد. رییس سازمان استاندارد در مورد وانت زامیاد و ثبات رنگ آبی آن چنین گفت:
«دوستان اصرار دارند که این رنگ آپشن آن است. گفتیم آقا یک حرکتی یک اصلاح بهبودی روی این خودرو بزنید گفتند نه این اصلا کل برندش به همین رنگش است!».
تولید نسل سوم نیسان جونیور، از دهه 1970 میلادی آغاز شد. بنابراین سن پلتفرم و ساختار فنی این خودرو به 54 سال پیش باز میگردد. زامیاد نیز طی سالیان اخیر تغییراتی در بخش ایمنی این خودرو ایجاد نکرده است، بنابراین میتوان گفت که وانت زامیاد آبی از نظر ایمنی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. زامیاد موضوع تجاری بودن این خودرو را طی سالیان اخیر دستاویز قرار داده است و از اضافه کردن کیسههای هوا به این وانت کهنسال خودداری میکند. آنطور که «مهدی اسلام پناه» میگوید، گویا خودروساز ایرانی حتی علاقهای به اضافه کردن رنگهای جدید برای وانت زامیاد ندارد! حال این سوال از مصرفکنندگان ایرانی مطرح میشود که آیا زمان آن فرا نرسیده است که از خرید این خودرو امتناع کرده و به جای آن گزینههای دیگری را به عنوان خودرو کار و تجاری انتخاب کنید؟
منبع : منبع
18th November 24