موضوع استحکام بدنه خودروی تولید داخل یکی از موضوعات پُربحث امروزی در فضای مجازی است. اینکه بدنه خودروهای تولید داخل از چه میزان استحکام برخوردارند، برای مصرفکنندگان اهمیت ویژهای دارد. حتی بارها تصادفات رانندگی را دیدهایم که در جریان آن یک خودرو جدید و قدیمی با یکدیگر برخورد کردهاند و میزان آسیب واردشده به خودروی جدید چشمگیر بوده است.
براساس گفتههای رئیس سازمان استاندارد، خودروسازان بایستی از ورقهای تأییدشده در فرایند تولید خودرو استفاده کنند. ضخامت ورقهای استاندارد 7 میلیمتر است و خودروسازان بایستی در سفارش خود، این نوع ورق را خریداری کنند. به گفته «مهدی اسلامپناه»، استاندارد مربوط به ورقهای فولادی و میزان ضخامت آنها اجباری است.
بخش قابلتوجهی از ایمنی خودروها و همچنین استحکام بدنه آنها به ورقهای تولیدی بستگی دارد. جنس ورق و همچنین ضخامت آن بر ایمنی خودرو تأثیرگذار است. البته سبک طراحی بدنه و نحوه فرمدهی به ورقها نیز میتواند میزان ایمنی یک خودرو را افزایش دهد.
سنجش جدی استحکام بدنه خودرو توسط سازمان استاندارد
به گفته اسلامپناه، سازمان استاندارد بهطور دورهای میزان ضخامت ورقهای مورد استفاده در ساخت خودرو را بررسی میکند. در مواردی که ورقهای فولادی غیراستاندارد برای ساخت خودروها استفاده شوند، با شرکتهای متخلف برخورد خواهد شد.
اسلامپناه در بخشی از گفتوگوی خبری گفت: «در آزمونها این استحکام خود را نمایان میکند که از میزان ضربه، مقاومت بدنه مشخص میشود. ضخامت استاندارد ورق خودرو ۷ میل است و سفارشات باید مبتنی بر این عدد ثبت شود.»
موضوع استحکام بدنه خودرو به یکی از مطالبات اخیر مصرفکنندگان تبدیل شده است. بنابر تجربه کاربران، کیفیت بدنه خودروهای داخلی در طول سالیان مختلف کاهش یافته است. این اتفاق پس از آن رخ داد که ورقهای وارداتی در ساخت بدنه خودروها، با ورقهای تولید داخل جایگزین شدند. سازمان استاندارد نیز در ابتدا اعلام کرد که استحکام بدنه خودروها جزو استانداردهای تولید خودرو در ایران نیست. بااینحال، مدتی بعد و تحت فشار افکار عمومی، ناچار شد این موضوع را نیز مورد سنجش قرار دهد. حال باید منتظر ماند و دید آیا در آینده نزدیک اتفاقات مثبتی در حوزه خودروسازی رخ میدهد یا خیر.
منبع : منبع
18th November 24