«چرا گوگل نمی‌کنی؟» پرسشی است که وقتی کسی دنبال راه‌حلی است، می‌شنود. گوگل، مثل منبع باارزشی شده که همه به آن مراجعه می‌کنند؛ جایی هم که مخاطب زیاد باشد، جان می‌دهد برای تبلیغات! نمایش تبلیغات درست زم...

«چرا گوگل نمی‌کنی؟» پرسشی است که وقتی کسی دنبال راه‌حلی است، می‌شنود. گوگل، مثل منبع باارزشی شده که همه به آن مراجعه می‌کنند؛ جایی هم که مخاطب زیاد باشد، جان می‌دهد برای تبلیغات! نمایش تبلیغات درست زمانی که کاربر برای رفع نیاز خود جست‌وجو کرده است، اثربخشی آن را افزایش می‌دهد. از طرفی، هزینه تبلیغات در گوگل هم فقط بر اساس کلیک محاسبه می‌شود.

این ۲ مسئله در کنار بهینه‌سازی باعث می‌شود تبلیغات در نتایج جست‌وجوی گوگل به‌صرفه، موثر و در آخر، دارای بازگشت سرمایه بالا باشد. بیایید بیشتر با این روش آشنا شوید!

چرا گوگل ادز برای کسب و کارها ضروری است؟

گوگل ادز، پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که اجازه می‌دهد در دارایی‌های آن مثل موتور جست‌وجو، یوتیوب و جی‌میل در کنار شبکهٔ نمایش گوگل (بیش از ۲ میلیون وبسایت و اپلیکیشن) خودتان را تبلیغ کنید.

رایج‌ترین شکل آن که برای کسب‌وکارها ضروری است، تبلیغات در صفحهٔ نتایج جست‌وجو است: تبلیغ شما زمانی نمایش داده می‌شود که کاربران عبارت‌های مشخصی را جست‌وجو کرده باشند.

وقتی عبارت هدف شما را جست‌وجو کنند، تبلیغات در کنار نتایج ارگانیک (همان‌هایی که با سئو به آنجا رسیدند) نمایش داده می‌شوند.

سئو هم واجب و ضروری است، ولی شما ممکن است ترجیح دهید آموزش گوگل ادز دریافت کنید و تا زمانی که سئو به ثمر می‌نشیند، در نتایج صفحه اول ظاهر شوید و مشتری بگیرید. چرا؟ تا بتوانید کسب‌وکار خود را جلو ببرید!

دیگر دلایل استفاده از این تبلیغات عبارت‌اند از:

  • می‌توانید کاربرانی را جذب کنید که به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند و آماده‌ٔ خرید هستند
  • پل ارتباطی شما با میلیون‌ها کاربر است؛ بر اساس تحقیقات، کاربران در هر دقیقه، ۵/۹ میلیون جست‌وجو انجام می‌دهند! بخشی از این بازار، سهم شما نیست؟
  • پربازده و زودبازده است؛ هم می‌توانید در سریع‌ترین زمان به نتایج جست‌وجو برسید و هم با یک لندینگ پیج در نتایج جست‌وجوی صدها کلمهٔ کلیدی باشید؛ برخلاف سئو که باید برای هر کیورد یک صفحه داشته باشید
  • مقرون به صرفه است؛ محدودیتی برای تعیین مبلغ حداقلی تبلیغات در گوگل ندارید! از طرفی، فقط وقتی پول می‌دهید که کاربر کلیک کند
  • می‌توانید بر اساس گزارش‌ها و راهنمایی گوگل، آن را بهینه‌سازی کنید تا هم روی کلمات کلیدی موثرتر بیشتر سرمایه‌گذاری کنید و هم با پول کمتر، سود بیشتری کنید

حالا که اهمیت تبلیغات در گوگل را شناختیم، برویم سراغ یک سری نکات برای شروع.

نکات ابتدایی برای شروع کار با گوگل ادز

ابتدا به یک اکانت گوگل ادز نیاز دارید که باید شارژ پولی کافی برای اجرای کمپین را داشته باشد. پس از آن، به سراغ ساخت کمپین تبلیغاتی خود می‌روید.

در ادامه، برای ساخت کمپین به لیست کلمات کلیدی نیاز دارید. این کلمات را طی تحقیقی خودتان پیدا و مشخص می‌کنید هرکدام در کدام گروه تبلیغاتی (اد گروپ) باشند.

حالا چطور جایگاه نمایش تبلیغ شما مشخص می‌شود؟ برای تصاحب هر جایگاه بین تبلیغات در گوگل، یک حراجی (Auction) خودکار انجام می‌گیرد که در آن تبلیغ‌دهنده‌ها با قیمت پیشنهادی مختلف، برای جایگاه نمایش رقابت می‌کنند.

هر تبلیغ‌دهنده حداکثر مبلغی را که حاضر است برای هر کلیک بپردازد، اعلام می‌کند. فقط قیمت پیشنهادی نیست که جایگاه نمایش را مشخص می‌کند، عامل دیگری به‌ نام امتیاز کیفی که خود از مولفه‌های متفاوتی تشکیل می‌شود، وجود دارد. پس، رتبه تبلیغ می‌شود حاصل ضرب امتیاز کیفی در حداکثر قیمت پیشنهادی.

این رتبه نشان دهندۀ جایگاه شما در صفحه نیست! بلکه رتبه شما را بین سایر رقبا برای تبلیغ نشان می‌دهد. ممکن است بالا یا پایین صفحهٔ نتایج جست‌وجو باشید.

این موضوع را هم فراموش نکنید که حداکثر قیمت بالاتر، به معنی رتبهٔ تبلیغ بهتر نیست؛ چراکه قیمت در امتیاز کیفی ضرب می‌شود.

بعد از تعیین رتبۀ تبلیغ، هزینه تبلیغ طبق فرمولی که در تصویر زیر می‌بینید، محاسبه می‌شود.

آیا می‌توان هزینۀ تبلیغ را کاهش داد، بدون آنکه از کیفیت یا بازدهی آن کاسته شود؟ بله، بیایید بخش بعدی توضیح دهیم چطور. ‌

استراتژی‌های کاهش هزینه تبلیغات بدون کاهش بازدهی

این ۵ رویکرد را امتحان کنید:

  • لیست سرچ ترم را بررسی کنید؛ ببینید کاربران با جست‌وجوی چه چیزی به تبلیغ شما رسیده‌اند؛ پس از آن، می‌توانید کلمات جدید را به لیست خود اضافه کنید یا کلماتی را از لیست بردارید
  • دومین مسئله بهینه‌سازی امتیاز کیفیت است؛ نرخ کلیک موردانتظار، مرتبط‌بودن تبلیغ و میزان ارتباط صفحهٔ فرود و سرعت آن است؛ آیا وضعیت آن‌ها بالاتر از میانگین است یا پایین‌تر؟ اگر اوضاع خراب است، آن‌ را بهینه کنید
  • سومین مسئله قیمت پیشنهادی است؛ اول کار شما یک قیمت برای کل کلمات کلیدی در نظر می‌گیرید؛ پس از مدتی، متوجه می‌شوید برای برخی کلمات رقابت بالاست و آن‌ کلمات آوردهٔ خوبی هم دارند! قیمت همان کلمات را بیشتر می‌کنید
  • برای کنترل هزینه‌ها، سقف بودجه روزانه تعیین کنید؛ می‌توانید سقف بودجهٔ روزانه، حداکثر قیمت هر بید و میزان هزینه ماهانه را مشخص کنید، تا از بودجهٔ شما بیشتر نشود
  • از الگوی تطبیق کلمات کلیدی درست استفاده کنید؛ مثلاً در الگوی انطباق گسترده، ممکن تبلیغ «خرید دورهٔ زبان ترکی» در جست‌وجوی «معنی اسطوخودوس به ترکی» هم ظاهر شود که برای شما مفید نیست

این مسئله تنها چالش‌ها و مشکلات شما نیست! در راه تبلیغات گوگل ادز به این روش چند مشکل دیگر هم وجود دارد که در بخش بعدی بررسی می‌کنیم.

چالش‌ها و مشکلات رایج در تبلیغات گوگل و راه‌حل‌های آن

تبلیغات در گوگل برای ایرانی‌ها موانعی دارد که از رایج‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

شاید مهم‌ترین محدودیت، عدم امکان شارژ حساب با واحد پول ایران باشد. راه‌حل چیست؟ از واحدهای دیگر مثل دلار، لیر یا درهم و غیره استفاده کنیم. با توجه به نوسان کمتر قیمت لیر در ایران در مقایسه با سایر ارزها، معقول‌ترین حالت برای ما ایرانی‌ها لیر است.

البته مسئلهٔ شارژ به این روش حل نمی‌شود و همچنان باید از خدمات شرکت‌هایی مثل فرست ادز استفاده کنید تا اکانت را برای شما شارژ کنند؛ چراکه پرداخت از ایران اصلاً ممکن نیست.

مشکل بعدی، عدم امکان هدف‌گیری دقیق بر اساس لوکیشن است؛ ایران برای هدف‌گیری وجود ندارد! راه‌حل چیست؟ با توجه به اینکه می‌توانیم زبان فارسی را انتخاب کنیم، برای لوکیشن از گزینهٔ All countries استفاده می‌کنیم تا این‌طوری، تبلیغ‌مان به فارسی‌زبانان نمایش داده شود.

مشکل سوم؟ نداشتن تجربه و آشنایی کافی با گوگل ادز است. بله، استفاده از این پلتفرم ساده و راحت است؛ ولی در دل کار، باید بدانید هر گزارش را چطور بخوانید تا کمپین را بهینه کنید. از طرفی، چطور تطبیق کلمات کلیدی را انتخاب کنید تا در جای درست نمایش بگیرید.

مسئلهٔ بعدی هم نحوهٔ نوشتن تبلیغ برای گرفتن بهترین نتیجه است! به همین دلایل است که شما به آموزش گوگل ادز یا یک متخصص در این موضوع مثل شرکت فرست ادز نیاز دارید تا از تبلیغات در گوگل بهره ببرید.

منبع : منبع