فیسلیفت واژهای پرکاربرد برای بازار خودرو ایران است. شرکتهای خودروسازی بهدلیل ناتوانی در ارائه محصولاتی جدید، محصولات قبلی خود را با تغییرات چهره به بازار عرضه میکنند. مطابق تصاویر منتشرشده در رسانهها، پژو پارس فیسلیفت با نام پژو پارس بهینه نیز بهزودی وارد بازار خواهد شد. تغییرات ظاهری این خودرو در جهت معکوس رخ داده است؛ چرا که یکی از زیباترین خودروهای تولید داخل را بهسمت منفورشدن و حذف همیشگی از بازار سوق میدهد!
تغییرات ظاهری پژو پارس بهینه
برخی پیجها و کانالهای فعال خودرو در فضای مجازی، پیش از این اعلام کرده بودند که قرار است پژو پارس جدید با ظاهر آریسان به بازار بیاید. این گفتهها در ابتدا تکذیب شد اما درنهایت تصاویر پژو پارس فیسلیفت تأیید این خبر را نشان داد. تغییرات ظاهری اتفاقافتاده در پژو پارس جدید، بهمنظور پاسکردن استانداردهای 85گانه رخ دادهاند. براساس استانداردهای جدید 85گانه، بیرونیترین قسمت دماغه خودرو باید ارتفاعی همتراز با مچ پا داشته باشد. راهحل ایرانخودرو برای این کار، استفاده از سپر آریسان روی پژو پارس بوده است. همانگونه که از مدتی قبل پیشبینی شده بود، چهره پژو پارس بهینه در نمای جلو براساس جلوپنجره و چراغهای آریسان 2 شکل گرفته است. چراغهای مهشکن جدید که به دیلایت مجهز هستند نیز در دو طرف سپر این خودرو قرار گرفتهاند.
طراحی سپر و جلوپنجره خودرو تفاوت کرده است و اکنون سپرها بهصورت کامل همرنگ بدنه هستند. ایرانخودرو از تجربه سایپا و پراید در جریان خلق پژو پارس بهینه استفاده کرده است که حاصل آن را در حذف زههای بدنه میتوان مشاهده کرد. همچنین نوارهای محافظ پلاستیکی روی سپر جلو و عقب این خودرو نیز حذف شدهاند. سپر عقب خودرو نیز فرم مکعبیشکل پیدا کرده است و خبری از ظرافت سابق در طراحی آن نیست. ضربهگیرهای سپر یکی از قسمتهای مفید در ظاهر خودروهایی همچون پژو پارس و سمند هستند. این ضربهگیرها با جذب ضربات کوچک، ساییده میشوند و از شکستن سپر جلوگیری میکنند. با حذف این ضربهگیرها، اکنون سپر خودرو بهراحتی در معرض انواع خطوخش و شکستگی قرار میگیرد.
تغییرات فنی پارس جدید
پژو پارس از سال 1401 با نسخه بهروزشده موتور XU7 موسوم به XU7 پلاس تولید میشود. بااینحال بهنظر میرسد که ایرانخودرو در پژو پارس بهینه از موتور TU5 پلاس استفاده خواهد کرد. این پیشرانه نخستینبار روی تارا ظاهر شد و پس از آن در رانا پلاس پانوراما نیز مورد استفاده قرار گرفت. بهتازگی پیشرانه TU5 پلاس در تیپ جدید پژو 207 نیز نصب شده است. در سوی دیگر تولید سورن پلاس با موتور XU7P آغاز شده است تا جایگزینی برای پژو پارس سابق در دسترس باشد.
صنعت خودروسازی ایران در طول تاریخ خود میزبان تغییرات نامطلوب بسیاری بوده است. این تغییرات باعث شدهاند تا یک خودرو محبوب بلافاصله به ورطه شکست کشیده شود. ازجمله این تغییرات میتوان به پیکان سپر جوشن، پراید دولوکس یا پراید 141 و زانتیا فیسلیفت اشاره کرد. مطابق بازخوردهای کاربران در شبکههای اجتماعی، ظاهر پژو پارس بهینه نیز از هماهنگی و زیبایی سابق خارج شده است.
اکنون این احتمال وجود دارد که بهدلیل ظاهر ناموزون پژو پارس بهینه، مشتریان از این خودرو رویگردان شوند. پژو پارس همواره یکی از خودروهای پرفروش و محبوب ایران خودرو بوده است که با وجود کاهش محسوس کیفیت، همچنان مشتریان را بهسمت خود جلب میکند. حال باید منتظر عرضه پژو پارس جدید و واکنش بازار بمانیم. آیا ایرانخودرو میتواند یکی از خودروهای محبوب و گاوهای شیرده پولسازش را با دستان خود به نابودی بسپارد؟
منبع : منبع
19th November 24