شدت مصرف انرژی در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است. این موضوع در حالی است که ایران بزرگترین دارنده منابع هیدروکربنی دنیا است و بیشترین یارانه سوخت را نیز پرداخت می کند. مهدی اسلام پناه در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سوخت، اظهار کرد: «طبق قانون در کلانشهرها باید بنزین یورو 4 توزیع شود که استاندارد هم بر این موضوع نظارت میکند. این موضوع که قرار بود خودروها یورو 5 شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو 4 باشند.»
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در عمده کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع میشود، تصریح کرد: «در غیر کلانشهرها نمیتوانم این موضوع را تایید کنم و بنزین یورویی نیست. سازمان استاندارد به چیزی که قانون درباره سوخت یورویی و خودرو تعیین کرده باشد، عمل میکند. البته این موضوع که قرار بود خودروها یورو 5 شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو 4 باشند. درواقع، این اختلاف وجود داشت که اگر خودروی یورو 5 باشد سوخت یورو 5 نداریم یا اگر سوخت یورو 5 باشد، خودروی یورو 5 نداریم. در نهایت با همکاری محیط زیست این موارد را انطباق دادند.»
این درحالیست که بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال 1398 فروش خودروهای یورو 4 ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو 5 اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال 1399 به تعویق افتاد.
اختلافات سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد با خودروسازان برای مدتی ادامه پیدا کرد، اما حالا بر اساس اظهارات جدید رئیس سازمان ملی استاندارد به نظر میرسد این قانون تغییر کرده است.
منبع : منبع
17th November 24