بلوکه‌شدن پول مشتری در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی، ضابطه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور است که ظاهراً مزایای متعددی به‌همراه دارد. کاهش چشمگیر تقاضاهای کاذب یکی از نتایج حاصل از تعیین ا...

بلوکه‌شدن پول مشتری در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی، ضابطه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور است که ظاهراً مزایای متعددی به‌همراه دارد. کاهش چشمگیر تقاضاهای کاذب یکی از نتایج حاصل از تعیین این شرط است.

قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو با حواشی و بحث‌های متعددی همراه بود. حدود ۱۱ میلیون متقاضی در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کردند که البته شمار بسیاری از آن‌ها به سبب فیلترهای مختلف، مثل عدم داشتن پلاک فعال و... به‌طور خودکار از سیستم حذف شدند. با‌این‌حال، رقم ۱۱ میلیون متقاضی در برابر تنها ۲۰ هزار خودرو، به‌طرز عجیبی کاذب و دور از منطق بود؛ چرا که نیاز بازار خودرو در هر سال، حداکثر ۱.۶ الی ۱.۷ میلیون دستگاه است.

شمار بالای ثبت‌نام‌کنندگان در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، نمودی از کاذب‌بودن حدود ۹۵ درصد از تقاضاهاست. بنابراین وزارت صمت تصمیم گرفت شرط بلوکه‌شدن وجه خودرو در حساب خودروساز پیش از شرکت در قرعه‌کشی را به یک الزام اصلی برای ثبت‌نام‌کنندگان تبدیل کند.

شرط بلوکه‌شدن پول مشتری در حساب خودروساز در دوره قبلی توسط شرکت سایپا اعمال شد که در نتیجه آن تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت؛ به‌نحوی که تنها ۸۵۰۰ نفر در پیش‌فروش ۷۰ هزار دستگاه خودرو شرکت کردند. بدین‌ترتیب، با توجه به کثرت موجودی خودروها در مقایسه با شمار متقاضیان، از مکانیزم قرعه‌کشی استفاده نشد و هر ۸۵۰۰ نفر موفق به خرید خودرو شدند.

با توجه به تسهیم موجودی خودروها بین مادران دارای حداقل دو فرزند، مالکین خودروهای اسقاطی و افراد عادی، شرط بلوکه‌شدن پول مشتری در حساب خودروساز می‌تواند اثربخشی بالایی در افزایش شانس مشتریان داشته باشد. این شرط به‌نحوی یک عامل کنترل‌کننده برای ممانعت از فعالیت دلالان و افراد سودجو به‌حساب می‌آید؛ چرا که باید مبلغ نسبتاً هنگفتی را پای یک معامله شانسی بگذارند. البته که درصورت عدم برنده‌شدن در قرعه‌کشی، پول مشتریان از حالت بلوکه درمی‌آید. با‌این‌وجود، افراد چندانی مایل به مسدودشدن پول خود در حساب خودروساز، آن هم به‌خاطر یک معامله شانسی نیستند.

منبع : منبع