خودروهای فرسوده معضل بزرگ بازار خودرو ایران هستند. اجرای برنامههای مختلف در زمینه نوسازی این خودروها موقتی بوده است و به همین دلیل این معضل بدون راهحل همیشگی باقی مانده است. براساس تصمیم جدید ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اکنون تمامی خودروهای تولیدی و وارداتی برای شمارهگذاری به گواهی اسقاط نیاز دارند. این موضوع باعث شده است تا قیمت خودروهای فرسوده در بازار یک روند انفجاری را تجربه کند!
براساس تصمیمات جدید ستاد نوسازی خودروهای فرسوده، تعداد گواهی لازم برای شمارهگذاری وسایل نقلیه جدید به شرح زیر است:
موتورسیکلت معادل یک هفتم گواهی اسقاط
سواری شخصی یک گواهی
تاکسی معادل دو گواهی
ون نوع M1 (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی
مینیبوس و ون نوع M2 (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی
اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ گواهی
وانت یک تن و پایینتر دو گواهی
وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی
کامیون: سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی
متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی
سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی
کشنده معادل 16 گواهی
اعلام این شرایط باعث شده است تا قیمت خودروهای فرسوده در بازار سر به فلک بکشد. مالکان خودروهای صفرکیلومتر داخلی و خارجی برای شمارهگذاری اتومبیلهای خود، به ارائه گواهی اسقاط نیاز دارند. براساس لایحه واردات خودروهای کارکرده، اتومبیلهای دست دوم وارداتی نیز بایستی با ارائه گواهی اسقاط پلاک دریافت کنند. بدیهی است که تعداد خودروهای فرسوده محدود است، در نتیجه رقابت برای دریافت گواهی اسقاط افزایش مییابد. این مساله باعث افزایش قیمت خودروهای صفرکیلومتر خواهد شد. همچنین تاخیر در تحویل خودروها نیز یکی دیگر از معایب این روش است. براساس اظهار نظرهای مختلف، حدود شش میلیون دستگاه خودرو سواری فرسوده در کشور وجود دارد. این آمار در خصوص موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده سنگین متفاوت است.
انفجار قیمت اسقاطیها
اگر این روزها به پلتفرمهای آنلاین خرید و فروش خودرو سر بزنید، با انبوهی از خودروهای فرسوده مواجه میشوید که قیمتهای نجومی دارند. برای مثال تا یکماه پیش میتوانستید یک رنو PK یا پیکان را به بهای تقریبی 60 الی 80 میلیون تومان خریداری کنید. با این حال خودروهای یاد شده هماکنون با قیمت 400 میلیون تومان یا بیشتر به معرض فروش گذاشته شدهاند!
پیش از این و در جریان واردات کامیونهای دست دوم، این رویه مشاهده شده بود. بسیاری از کامیونهای وارداتی مدتها در گمرک معطل بودند، چرا که قیمت خودروهای فرسوده سنگین افزایش چشمگیری پیدا کرده بود. بنابراین مصوبه واردات این خودروها تغییر یافت و مالکان با پرداخت درصدی از قیمت خودرو به جای گواهی اسقاط، قادر به ترخیص آنها بودند. با این حال در لایحه جدید واردات خودروهای کارکرده، این طرح به مرحله اول خود بازگشته است. بنابراین برای ترخیص خودروهای سنگین کارکرده وارداتی نیز به گواهی اسقاط نیاز خواهد بود. بنابراین در آینده نه چندان دور، شاهد اعلام قیمتهای فضایی و نجومی برای خودروهای فرسوده اعم از سبک و سنگین هستیم.
جدول قیمت خودروهای فرسوده در بازار، شهریورماه 1402:
خودرو | مدل | قیمت (تومان) |
رنو پی کی | 1381 | ۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان دوگانه سوز | 1382 | ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پژو 405 GLX | 1381 | ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پراید صبا | 1385 | ۳۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
سمند LX | 1384 | ۵۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پژو RD | 1382 | ۳۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
25th November 24