به گفته «علیرضا منظری»، معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، حکم دیوان عدالت اداری در راستای قیمتگذاری بلیط هواپیما شکسته شده است. بنابراین اکنون شرکتهای هواپیمایی میتوانند بهصورت مستقل نسبت به تعیین قیمت بلیط هواپیما و فروش آن اقدام کنند. علیرضا منظری این خبر را در گفتگو با پایگاه خبری تاج من عنوان کرده است.
دلیل اصلی آزادسازی قیمت بلیط هواپیما، چند نرخی شدن بلیت در بازار بوده است. در هفته اخیر مشکلاتی بین ایرلاینها و بازار فروش بلیت هواپیما رخ داده است. درنتیجه این مشکلات، بلیت هواپیما با قیمتهای نجومی به فروش میرسد. دیوان عدالت اداری برای رفع این مشکل، رأی جدیدی را برای تعیین قیمت بلیط هواپیما صادر کرد. بر این اساس قیمتگذاری بلیط دیگر دستوری نخواهد بود و شرکتها میتوانند براساس تصمیم خود، بلیط بفروشند.
جدول قیمت بلیط هواپیما در بهمن 1402 (پروازهای داخلی):
مسیر | ایرلاین | کلاس صندلی | قیمت (ریال) |
تهران – مشهد | ماهان | اکونومی | 13,148,000 |
ایران ارتور | اکونومی | 15,500,000 | |
ماهان | بیزنس | 35,343,000 | |
تهران – شیراز | ایران ایر | اکونومی | 13,255,000 |
ایران ایر | بیزنس | 21,155,000 | |
تهران – کیش | ایران ارتور | اکونومی | 19,868,990 |
ایران ارتور | بیزنس | 37,000,000 | |
تهران – بندرعباس | سپهران | اکونومی | 21,078,000 |
ماهان | بیزنس | 39,000,000 |
تقاضا برای خرید بلیط هواپیما در فصل زمستان افزایش مییابد، چرا که وضعیت نامناسب جادهها مصرفکنندگان را به مسافرت با ایرلاینها ترغیب میکند. بنابراین فصل زمستان فرصت مناسبی برای شرکتهای هواپیمایی است تا به سود مناسبی دست پیدا کنند. تا پیش از این، قیمتگذاری بلیط هواپیما بهصورت دستوری انجام میشد.
قیمت بلیطها از دو سال گذشته تاکنون افزایش نداشته است و همین موضوع باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی همواره به این موضوع اعتراض کنند. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی همواره بر دستوری ماندن نرخ بلیط هواپیما در ایران اصرار داشتهاند. تأکید شرکتهای هواپیمایی بر افزایش قیمت بلیط درحالی صورت میگیرد که این شرکتها همواره از مزیت سوخت ارزان هواپیما در ایران نسبت به ایرلاینهای خارجی سود بردهاند.
منبع : منبع
8th November 24