با وجود شهرت آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در خصوص اقدامات امنیتی گاهاً بحث‌برانگیز، این سازمان بر لزوم خاموش و روشن کردن دوره‌ای تلفن‌های هوشمند توسط کاربران تاکید می‌کند. جالب توجه است که در این مور...

با وجود شهرت آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در خصوص اقدامات امنیتی گاهاً بحث‌برانگیز، این سازمان بر لزوم خاموش و روشن کردن دوره‌ای تلفن‌های هوشمند توسط کاربران تاکید می‌کند. جالب توجه است که در این مورد خاص، نظر NSA کاملا منطقی به نظر می‌رسد. راه‌اندازی مجدد منظم گوشی‌های هوشمند، روشی ضروری برای رفع مشکلات احتمالی و بهبود امنیت آن‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از تلفن‌های هوشمند امروزی این امکان را فراهم کرده‌اند که راه‌اندازی مجدد را به صورت دوره‌ای و خودکار برنامه‌ریزی کنید.

به گزارش سرویس اخبار هک و امنیت رسانه فناوری تکنا به نقل از فوربس، این مجله مشهور اخیراً سندی قدیمی از NSA را منتشر کرده است که در آن، بهترین شیوه‌های حفاظت از تلفن‌های هوشمند در برابر حملات سایبری تشریح شده است. این سند که به نظر می‌رسد مربوط به اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی است، شامل تصاویری از یک آیفون با دکمه Home فیزیکی (مخصوص مدل‌های قدیمی) و یک گوشی هوشمند Samsung Galaxy می‌باشد.

این سند حاوی بیش از ده توصیه کلیدی است که موضوعاتی از «استفاده از احراز هویت بیومتریک» تا «استفاده از کابل شارژر اصلی» را در بر می‌گیرد. تمامی این نکات، اصول اساسی امنیت سایبری هستند که احتمالا کاربران پیش‌تر با آن‌ها آشنا بوده‌اند. با این حال، توصیه‌ای که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، پیشنهاد NSA برای خاموش و روشن کردن مجدد دستگاه به صورت هفتگی می‌باشد.

درست است که این راه‌حل نمی‌تواند امنیت کامل را تضمین کند، اما می‌تواند به کاهش آسیب‌پذیری‌های بدون کلیک (zero-click exploits) و بدافزارهای ارسال‌شده از طریق فریب (spearphishing) کمک شایانی نماید. برای کاربرانی که برای اولین بار با این توصیه مواجه می‌شوند، ذکر این نکته ضروری است که راه‌اندازی مجدد منظم، روشی رایج در میان کاربران گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود.

این راه‌حل، روشی ساده برای اجبار به نصب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری معلق مانده یا پاک کردن برنامه‌های پس‌زمینه و نشتی‌های حافظه است که ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد گوشی شوند. به عنوان مثال، مشکلات سیگنال تلفن همراه در منطقه‌ی محل سکونت من، مرا به راه‌اندازی مجدد مکرر گوشی واداشته است. خوشبختانه، یک راه‌اندازی مجدد سریع معمولا مشکل را حل می‌کند، هرچند لحظات انتظار برای بازگشت آنتن‌های سیگنال، کمی استرس‌زا به نظر می‌رسد.

خبر خوش آن است که بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، قابلیت راه‌اندازی مجدد دوره‌ای را به صورت پیش‌فرض در دستگاه‌های خود تعبیه کرده‌اند. این ویژگی در سری گوشی‌های گلکسی سامسونگ و آخرین مدل‌های وان‌پلاس یافت می‌شود. گوگل پیکسل گزینه برنامه‌ریزی را ندارد، اما امکانی وجود دارد که با فعال کردن آن، دستگاه پس از دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزاری خودکار (OTA)، به صورت خودکار راه‌اندازی مجدد شود. کاربران iOS نیز می‌توانند یک «خودکارسازی» (Automation) در آیفون ایجاد کنند که هر چند روز یک بار باعث راه‌اندازی مجدد دستگاه شود.

منبع : منبع