کارشناسان بهداشت عمومی، فعالان مدنی و مردم عادی، خواستار پایان همکاری طولانی‌مدت بین کمیته بین‌المللی المپیک و شرکت کوکاکولا هستند. آنها این همکاری را با مشارکت‌های گذشته صنعت دخانیات در بازی‌های الم...

کارشناسان بهداشت عمومی، فعالان مدنی و مردم عادی، خواستار پایان همکاری طولانی‌مدت بین کمیته بین‌المللی المپیک و شرکت کوکاکولا هستند. آنها این همکاری را با مشارکت‌های گذشته صنعت دخانیات در بازی‌های المپیک مقایسه می‌کنند. با وجود تلاش‌های گسترده، به نظر می‌رسد تغییر این وضعیت دشوار باشد.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی رسانه فناوری تکنا، شرکت کوکاکولا از قدیمی‌ترین حامیان مالی بازی‌های المپیک است و این همکاری به دورانی بازمی‌گردد که این شرکت هنوز از کوکائین در محصولات خود استفاده می‌کرد. کوکاکولا سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار برای تقویت ارتباط برند خود با المپیک هزینه می‌کند. اگرچه این همکاری ممکن است مزایایی داشته باشد، اما نتوانسته است همه را قانع کند. در سال‌های اخیر، مطالبات کارشناسان بهداشت عمومی برای پایان دادن به این مشارکت افزایش چشمگیری یافته است. این مطالبات یادآور کمپین‌های موفق دهه ۱۹۸۰ برای ممنوعیت حمایت مالی صنعت دخانیات از المپیک است.

ممنوعیت دخانیات و کاهش تدریجی حضور نوشیدنی‌های الکلی در بازی‌های المپیک نشان می‌دهد که اجماع عمومی بر این باور است که رویدادی که بر سلامت جسمانی تاکید دارد، نباید از محصولاتی حمایت کند که برای سلامت عمومی مضر هستند. نوشیدنی‌های شیرین، به عنوان عامل اصلی دیابت نوع ۲ که ۴۶۲ میلیون نفر در جهان را تحت تأثیر قرار داده است، کاملاً در این دسته قرار می‌گیرند. پارادوکس جالب توجه اینجاست که المپیک ۲۰۲۴ همزمان توسط سانوفی، شرکت داروسازی فعال در حوزه تحقیقات دیابت، و کوکاکولا، یکی از عوامل اصلی شیوع این بیماری، حمایت مالی می‌شود.

رابرت لوستیگ (متخصص غدد درون‌ریز کودکان) فروکتوز را یک سم متابولیکی می‌داند که با چاقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان، زوال عقل، بیماری کبد چرب، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات گوارشی مرتبط است. او معتقد است که همه نوشیدنی‌های شیرین مضر هستند و رفتار کوکاکولا در این زمینه بسیار نگران‌کننده است.

این همکاری برای هر دو طرف مزایایی دارد. ماریان نستله، استاد تغذیه و بهداشت عمومی، می‌گوید: «بهترین تبلیغ برای یک محصول، استفاده از آن توسط ورزشکاران مشهور جهان است. این موضوع باعث می‌شود که نقش واقعی این محصولات در رژیم غذایی افراد نادیده گرفته شود.»

یکی از فعال‌ترین نهادهای مخالف این همکاری، مرکز علم در منافع عمومی (CSPI) است. این مرکز در رأس کمپین جهانی بیرون کردن کوکاکولای بزرگ از ورزش قرار دارد که از حمایت ۶۶ سازمان برخوردار است. CSPI معتقد است که همکاری کمیته بین‌المللی المپیک با کوکاکولا با آرمان‌های این نهاد در استفاده از ورزش برای ساختن جهانی بهتر در تضاد است.

نانسی فینک، مدیر کمپین علیه نوشیدنی‌های شیرین در CSPI، می‌گوید: «امیدواریم مصرف‌کنندگان و قانون‌گذاران سراسر جهان به پیامدهای مضر کوکاکولا بر سلامت انسان و محیط زیست توجه کنند.»

صنعت دخانیات تقریباً یک قرن از پلتفرم المپیک برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرد. در سال ۱۹۸۴، مارلبورو سیگار رسمی المپیک لس‌آنجلس بود. اما در سال ۱۹۸۷، به دنبال کمپینی به رهبری پزشک جان رید، المپیک زمستانی کالگری اولین دوره بازی‌های بدون دخانیات شد.»

پیشنهاد ویژه : کسب درآمد با بازی همستر
پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

منبع : منبع