بنیان‌گذار «رادار بازی» در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد هزینه‌های مادی این سرویس از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با یک شرط تأمین شده است. مرادی همچنین در رابطه با نگرانی‌های امنیتی پیش آمده حول رادار بازی...

بنیان‌گذار «رادار بازی» در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد هزینه‌های مادی این سرویس از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با یک شرط تأمین شده است. مرادی همچنین در رابطه با نگرانی‌های امنیتی پیش آمده حول رادار بازی گفت تأییدیه‌های امنیتی از شرکت‌های کسپراسکای و مایکروسافت دریافت کرده‌اند و اقدامات دیگری نیز برای رفع نگرانی‌ها در این حوزه انجام خواهند داد.

وزارت ارتباطات اخیرا سرویس رادار بازی را به عنوان راهکاری برای کاهش پینگ بازی‌ها و افزایش سرعت دانلود آنها معرفی کرده است. سرویسی که به ادعای «عیسی زارع‌پور» طی کمتر از 24 ساعت به 5 میلیون کاربر دست یافته است.

اما در همین مدت کوتاه، حواشی پیرامون این سرویس به وجود آمده و موجب نگرانی گیمرها شده است. در همین راستا به سراغ مرادی، بنیان‌گذار «رادار بازی»رفتیم تا درباره اهداف این سرویس، روش درآمدزایی و همکاری با وزارت ارتباطات جویا شویم. او همچنین در رابطه با شایعه بدافزار بودن این سرویس و شبهات درباره Whois دامنه این وبسایت شفاف‌سازی کرد.

«می‌خواهیم مرجع بازی‌های بین‌المللی در ایران شویم»

آرش پارساپور- دیجیاتو: هدف از راه‌اندازی رادار بازی چه بود و چقدر می‌توانید به حل مشکلات گیمرها کمک کنید؟

مرادی-رادار بازی: ما جزو اولین فعالان حوزه بازی بودیم و با نام برندهای مختلف در این سال‌ها فعالیت کردیم. سرویس‌هایی برای کاهش پینگ، DNS رفع تحریم و … از جمله خدماتی بوده که ارائه کرده‌ایم. در این 4-5 سال، به حدود سه چهار میلیون گیمر یونیک کمک کردیم تا بتوانند بهتر بازی کنند.

در ایران متأسفانه سرویس‌های گیمی که به گیم‌ها و گیمرهای حرفه‌ای آنلاین توجه کنند، کم است. بسیاریی از شرکت‌ها و مجلاتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا به سراغ بازی‌های آنلاین می‌روند یا بازی‌های پرمخاطب می‌روند، اما ما تصمیم گرفتیم در حوزه بازی‌های آنلاین فعالیت کنیم و مشکلات گیمرها در این زمینه را حل کنیم. تیم اولیه ما شامل چهار، پنج نفر بود که در حال حاضر هر کدام از ما یک کسب و کار مجزا دارند و من هم رادار بازی را تأسیس کردم.

طی سه چهار ماه اخیر مشکلی برای گیمرها ایجاد شده که موجب اختلافی در تیم قبلی ما شد. هر کداممان یک راه حلی جدا برای این مشکل داشتیم و خب تصمیم گرفتیم تا سرویس خودمان را راه بیندازیم. با توجه به دانش فنی‌مان و حق استفاده از سورس کد قبلی، برند جدیدی را تأسیس کردیم. ما دوست داشتیم در داخل ایران یک مرجع برای گیم‌های بین‌المللی شویم و سرویس رادار گیم را راه‌اندازی کردیم.

سرویس رادار بازی با ایده‌های جدیدی فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از این ایده‌ها سرویس پینگ گیری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا پینگ خود را در استفاده از سرویس ما بسنجند. مورد دیگر سرویس DNS ماست که اولین سرویس اینترانت  10.202.10.10 کشور است.

راه‌حلی که برای حل مشکلات اخیر گیمرها پیگیری کردیم این بود که ما مکان سرورهای بازی‌ها را رصد و برنامه‌مان را طوری بهینه کنیم که پینگ کاربرها در استفاده از این سرورها را کاهش دهد. موضوعی که برای اولین بار تیم رادار به آن رسید، بحث CDN داخلی بازی است که یک وجه اختلاف ما با تیم قبلی بود که مخالف این قضیه بودند، اما ما باور داشتیم می‌توانیم آن را انجام دهیم و توانستیم.

اکثر گیم‌ها ما را تحریم کردند و به ایران سرویس نمی‌دهند، از همین رو ما CDN مادر را به ایران آوردیم و با تکنولوژی فنی که داشتیم، بازی‌ها را از آنها جدا کردیم و الان روی سرویس ما هستند. مثلاً روی CDN کلادفلر همه چیز هست، ما محتوای گیم آن را می‌گیریم و بازی را روی سرورهایمان نگهداری می‌کنیم. این تنها راه حلی است که به نظرم بتوانیم به گیمرها در داخل کشور، یک سرویس پایدار ارائه کنیم. اینگونه کاربران بازی‌های شرکت اپیک گیمز را که برای ایران تحریم است را می‌توانند دانلود کنند و از داخل کشور این محتوا تأمین می‌شود.

این CND که به ایران منتقل کردیم صرفاً شامل فایل بازی نیست و تمام محتوای داخل بازی‌ها در آن هست. این موجب می‌شود با توجه به سرعت پایین برخی از کابران در استفاده از اینترنت بین الملل، روان بودن بازی به هیچ عنوان به خطر نیفتد. البته ایده‌های خیلی بهتری هم داریم که در آینده عملی خواهیم کرد.

فرایند همکاری شما با وزارت ارتباطات به چه صورت بود؟

وزارت ارتباطات مدتی بود که برای انجام اقدامتی در حوزه بازی، احساس نیاز کرده بود. ما نیز همچون چند شرکت دیگر برای حوزه‌ گیم پروپوزالی تهیه و برای رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال کردیم. ما اعلام کردیم که می‌توانیم در زمینه بازی کمک کنیم و تنها به حمایت شما نیاز داریم. زیرساخت هم در حوزه‌های مختلفی مثل تأمین سرور، پورت، کولکیشن و سایر مسائل فنی هزینه‌بر به ما کمک کرد. در واقع کل زیرساخت مورد نیاز ما چه مادی و چه فیزیکی، تأمین کردند در ازای اینکه ما هم این خدمات را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

شفاف‌سازی درباره امنیت نرم‌افزار رادار بازی

موضوعی که این روزها در شبکه‌ها اجتماعی به کرات مطرح می‌شود، بحث تشخیص اسکنرهای آنلاین از نرم افزار رادار بازی است؛ چرا این سرویس‌ها رادار بازی را به عنوان یک بدافزار شناسایی می‌کنند؟ آیا شما دیتایی را از کاربران رصد می‌کنید؟

خیر، دیتایی رصد نمی‌شود. ما در پروسه‌ توسعه سرویس رادار بازی می‌توانستیم یک پروتکل جدید و مختص به خود را راه‌اندازی کنیم، با این حال برای آسودگی خاطر کاربران از پروتکل‌ شناخته شده‌ WireGuard برای کاهش پینگ استفاده کردیم.

اما بحث بدافزار شناخته شدن به استانداردهای مختلف آنتی‌ویروس‌های ویندوزی باز می‌گردد. در حال حاضر اپ اندرویدی ما هیچ مشکلی نداشته، در مارکت‌های داخلی تأیید شده و گوگل پلی نیز برای آن هشداری نمی‌دهد. هوش مصنوعی این آنتی‌ویروس‌ها به واسطه درخواست‌های متعدد کاربران، نزدیک‌ترین بدافزاری که شبیه‌ترین کارکرد به ما دارد را شناسایی می‌کند. این فعالیت مشابه می‌تواند دانلود یک فایل کانفیگ از اینترنت باشد. در نتیجه این اسکن‌ها باید صحت‌سنجی شود.

شب گذشته کسپراسکای (Kaspersky) با ارسال ایمیلی ضمن عذرخواهی، برنامه ما را در فهرست سبز قرار داد. قطعاً اگر کوچکترین شک بدافزاری به ما بود، کسپراسکای چنین کاری نمی کرد. برای سایر آنتی ویروس ها هم فایل برنامه را فرستادیم، مایکروسافت نیز ما را تأیید کرده است. امشب هم سورس کد پروژه را به صورت متن باز در سرویس گیتهاب قرار خواهیم داد.

Whois دامنه شما با مشخصات جوکر نصب شده و اطلاعات صاحب دامنه را نشان نمی‌دهد، علت این موضوع چیست؟ آیا رادار بازی را باید یک سامانه دولتی یا نیمه دولتی بدانیم؟

نه ما یک تیمی هستیم که حتی شرکتی هم ثبت نکردیم، پس یک سامانه دولتی نیستیم. ماجرای whois هم به درخواست تیم برای ناشناس ماندن باز می‌گردد. حواشی و نگرانی‌هایی در این حوزه وجود دارد از همین رو تمایل به ناشناس ماندن است.

تیم شما چند نفر است؟

هسته اصلی تیم فعلی ما شامل 6 نفر است، اما حدود 18 تا 25 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از اقصی نقاط کشور به ما کمک می‌کنند.

پلن درآمدی رادار گیم

این سرویس قرار است همچنان رایگان بماند یا بایستی نسخه‌های پریمیوم و پولی آن را شاهد باشیم؟

قصد ما این است که سرویس رادار بازی رایگان بماند و با همین شرط هم وزارت ارتباطات به ما کمک کرد. هزینه‌های ما مثل بحث سرور، پورت و... از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین می‌شود. درآمدزایی ما نیز از فروش ترافیک بازی‌ها به اپراتورها حاصل می‌شود، همچون روش درآمدی که VODها برای خود برگزیدند.

مزیت رادار بازی نسبت به سایر رقبا چیست؟

مزیت اصلی ما سایت رادار است که تبدیل به مرجعی خواهد شد تا کاربرها کیفیت اینترنت خود هنگام بازی آنلاین را بسنجند. در حال حاضر صرفاً پینگ سرور بازی، کیفیت CDN و پکت لاست در دسترس است، اما قرار است در آینده امکانات ویژه دیگری همچون تعداد پلیر اضافه شوند.

دومین مزیت ما DNSهای دهی ما است که یک DNS روی شبکه لوکال کشور بالا آوردیم. این DNS تماماً دست ما است، امن بوده و به هیچ وجه متحمل حمله‌های آنلاین نخواهد شد.

مزیت سوم ما هم بحث CDN داخلی است که CDN یک سری از بازی ها را به داخل ایران آوردیم و قرار است این‌ها را به صورت پلتفرم‌بیس جدا کنیم. اینگونه دیگر برای گیمرها مهم نخواهد بود که کدم کمپانی ایران را تحریم و اکانت‌ها را بن کند. در واقع ما به گیمرها تضمین می‌دهیم که بتوانند فایل بازی‌های مورد علاقه خود را بدون هیچ مشکلی دانلود کنند.

منبع : منبع