گوگل حتی در حالی که منتظر تصمیم نهادهای نظارتی ضد انحصار در واشنگتن برای ایجاد برابری در بازار جستجوی اینترنتی است، با تهدید بزرگتری از سوی شرکت OpenAI به رهبری سم آلتمن مواجه است. به گزارش سرویس اخبا...

گوگل حتی در حالی که منتظر تصمیم نهادهای نظارتی ضد انحصار در واشنگتن برای ایجاد برابری در بازار جستجوی اینترنتی است، با تهدید بزرگتری از سوی شرکت OpenAI به رهبری سم آلتمن مواجه است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، حکم دادگاهی آمریکا در روز دوشنبه که گوگل را در ایجاد انحصار غیرقانونی در حوزه جستجو مقصر شناخت، به عنوان یک پیروزی بزرگ برای نهادهای نظارتی تلقی می‌شود. با این حال، به گفته منابع، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، افزایش تعداد افرادی که از ابزارهای هوش مصنوعی از جمله چت‌بات محبوب ChatGPT متعلق به OpenAI استفاده می‌کنند، نشان دهنده کاهش سلطه گوگل است.

آرویند جین، مهندس سابق گوگل که به مدت ده سال روی محصولاتی از جمله موتور جستجو کار می‌کرد، گفت: به نظر من در حال حاضر هوش مصنوعی برای گوگل اهمیت بسیار بیشتری از آن حکم دارد. هوش مصنوعی اساساً نحوه عملکرد محصول جستجو را نیز تغییر می‌دهد. جین که اکنون شرکتی به نام Glean را اداره می‌کند که در زمینه جستجوی سازمانی فعالیت دارد، گفت تأثیر هوش مصنوعی به طور مستقیم قابل مشاهده است، در حالی که تأثیر چنین احکامی که قابل تجدید نظر هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا بر بازار تأثیر بگذارند، بسیار کمتر است.

گوگل مدت‌هاست که با موتور جستجوی خود شناحته میشود و حدود ۹۰ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد و از طریق این تجارت حدود ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد سالانه کسب می‌کند. حتی اپل که ترجیح می‌دهد تمامی نرم‌افزار و بخش زیادی از سخت‌افزار دستگاه‌های خود را بسازد، در ازای دریافت مبلغ قابل توجهی، گوگل را موتور جستجوی پیش‌فرض خود نگه داشته است.

اما روزهای برخورداری از شرایط ترجیحی در ازای پرداخت هزینه، حتی قبل از حل و فصل انبوهی از پرونده‌های قضایی ضد انحصار به پایان رسیده است. اپل در ورود خود به حوزه هوش مصنوعی، از همکاری با OpenAI برای آوردن ChatGPT به دستگاه‌های آینده خود خبر داد. این شرکت بر غیر انحصاری بودن این همکاری تأکید کرد و احتمال همکاری با گوگل به عنوان شریک دیگر را نیز مطرح کرد.

OpenAI که از حمایت مایکروسافت برخوردار است، ماه گذشته اعلام کرد با راه‌اندازی تدریجی SearchGPT، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی که دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات اینترنت دارد، به عرصه جستجو نیز وارد شده است. یکی از مدیران ارشد سابق گوگل پیش‌بینی کرد: سرعت پیشرفت هوش مصنوعی بیشتر از سرعت اقدام وزارت دادگستری علیه گوگل خواهد بود. به عبارت دیگر، کل انحصار با سرعتی که هوش مصنوعی بر جستجو تسلط پیدا خواهد کرد، پایان می‌یابد.

هم مدیران سابق گوگل و هم بسیاری از تحلیلگران وال استریت بر این باورند که گوگل دارای پتانسل اولیه مورد نیاز برای پیشتازی در هوش مصنوعی است – یک مدل زبان بزرگ برای آموزش هوش مصنوعی و یک موتور جستجو. اما به نظر می‌رسد تلاش‌های این شرکت در مواجهه با هجوم OpenAI که کاربران جوان‌تر را جذب می‌کند، کمتر است. محبوبیت هوش مصنوعی تولیدکننده محتوا، گوگل را غافلگیر کرد. با وجود اینکه گوگل منبع تحقیقات بنیادی پشت این فناوری است، تا مدت‌ها پس از اینکه چت‌بات ChatGPT در اوایل سال ۲۰۲۳ به سریع‌ترین برنامه مصرفی در حال رشد تبدیل شد، محصولی برای مصرف‌کنندگان عرضه نکرد.

ربکا وِتمن، مدیرعامل و تحلیلگر اصلی در شرکت تحقیقاتی Valoir گفت: بزرگ‌ترین تهدید برای گوگل ممکن است خود گوگل باشد. کلید پذیرش هر هوش مصنوعی، اعتماد است و اشتباهات اولیه آن با نمای کلی جستجو نشان داد که مهندسان گوگل بیشتر بر انتشار سریع تمرکز کرده‌اند تا اینکه در تلاش برای همگام شدن با OpenAI و سایرین آن را به درستی انجام دهند.

منبع : منبع