برخی از کارکنان سابق و فعلی شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی طی نامه‌ای اعتراض آمیز درخواست حمایت از افشاگران مسائل ایمنی هوش مصنوعی را دارند. این کارمندان به شرکت‌هایی از قبیل آنتروپیک، گوگل و OpenAI...

برخی از کارکنان سابق و فعلی شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی طی نامه‌ای اعتراض آمیز درخواست حمایت از افشاگران مسائل ایمنی هوش مصنوعی را دارند. این کارمندان به شرکت‌هایی از قبیل آنتروپیک، گوگل و OpenAI تعلق دارند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کارمندان فعلی و سابق شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی طی یک نامه سرگشاده خواستار حفاظت بیشتر از افشاگران مسائل ایمنی هوش مصنوعی شدند. به گفته این افراد باید یک حمایت همه جانبه و شفاف از افرادی که در مورد مسائل ایمنی هوش مصنوعی صحبت می کنند در مقابل اعمال تلافی جویانه وجود داشته باشد.

در نامه‌ای که با این مضمون منتشر شده است آمده تا زمانی که نظارت موثر دولت روی شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی وجود ندارد تنها تعداد معدودی از کارمندان فعلی و سابق در برابر مردم پاسخگو خواهند بود. از طرفی ابراز نگرانی‌ها توسط این کارمندان با توجه به توافق‌نامه‌های محرمانه گسترده نیز متوقف خواهد شد. این نامه زمانی منتشر شد که شرکت OpenAI تلاش کرد با وادار کردن کارکنانی که اخیراً این شرکت را ترک کرده‌اند برای امضای توافقنامه توهین آمیز و از دست دادن سهام، آنها را سرکوب کرده و به سکوت وادار کند.

سه نفر از نویسندگان این نامه از کارمندان سابق OpenAI هستند. یکی از این افراد به نام دنیل کوکوتایلو گفته است پس از بی‌اعتمادی به شرکت OpenAI در مورد توسعه مسئولانه هوش مصنوعی از این شرکت استعفا داده است. برخی از کارشناسان برجسته هوش مصنوعی از قبیل جفری هینتون و استوارت راسل نیز این نامه را امضا کردند. آنها در مورد عدم نظارت موثر دولت روی هوش مصنوعی و انگیزه‌های مالی شرکت‌های فناوری رای سرمایه‌گذاری بیشتر نگران هستند.

در این نامه نویسندگان هشدار می‌دهند توسعه سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی بدون نظارت مناسب می‌تواند به انتشار اطلاعات نادرست از دست دادن کنترل انسان روی سیستم‌های خود مختار و افزایش نابرابری منجر شود.

منبع : منبع