یک فیلتر فرو سرخ نازک امکان تبدیل عینک‌های معمولی به قابلیت دید در شب را به کاربران آن می‌دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در رویکرد جدید برای ایجاد فناوری دید در شب می‌توان از یک فیل...

یک فیلتر فرو سرخ نازک امکان تبدیل عینک‌های معمولی به قابلیت دید در شب را به کاربران آن می‌دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در رویکرد جدید برای ایجاد فناوری دید در شب می‌توان از یک فیلتر فرو سرخ نازک استفاده کرد. این فیلتر فوق العاده سبک بسیار کارآمد بوده و حتی از یک برچسب نمایشگر نیز نازک‌تر است. بنابراین به راحتی می‌توان آن را روی شیشه‌های یک عینک معمولی قرار داد.

محققان مرکز مطالعه ARC یک فیلتر فروسرخ را برای سیستم‌های متااپتیکال توسعه دادند. در حال حاضر دستگاه‌های دید در شب اغلب توسط نیروهای نظامی و علاقه‌مندان به شکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزن بالای این دستگاه‌ها باعث شده تا افراد عادی کمتری از آنها استفاده کنند. اما این فیلتر فوق العاده سبک و جدید که وزن آن کمتر از یک گرم است مشابه فیلترهای دیده شده در فیلم‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. عینک‌های دارای این فیلتر به کاربران امکان می‌دهد تا طیف مرئی و فرو سرخ را نیز مشاهده کنند. همچنین امکان رانندگی ایمن در تاریکی شب را نیز فراهم می‌کند.

فناوری دید در شب کنونی از یک عدسی برای عبور فوتون‌های فروسرخ استفاده می‌کند. در نهایت نیز یک فتوکاتود وجود دارد که این فوتون‌ها را به الکترون تبدیل خواهد کرد. الکترون‌ها از یک صفحه فسفری عبور کرده و مجدداً به فوتون تبدیل خواهند شد. تصویر کاملاً قابل مشاهده توسط این فناوری تولید می‌شود که چشم انسان می‌تواند آن را مشاهده کند.

فناوری جدید امکان ثبت تمام چیزهای قابل مشاهده یا غیر قابل مشاهده در یک تصویر را فراهم خواهد کرد. قرار دادن فیلتر روی عینک باعث می‌شود تا به طور همزمان بتوان طیف نور فرو سرخ و مرئی را نگاه کرد. در این فناوری کارآمد یک فراسطح ارسنید گالیوم استفاده شده است. نیوبات لیتیوم استفاده شده در این فراسطح های جدید باعث شده تا کارآمدی این فناوری افزایش پیدا کرده و در محدوده قابل مشاهده نیز کاملاً شفاف باشد.

منبع : منبع