سال 1402 درحالی به پایان رسید که دو خودروساز بزرگ، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، نتوانستند اهداف از پیش تعیین شده برای تولید خودرو را محقق کنند. در سوی دیگر، خودروسازان خصوصی رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند...

سال 1402 درحالی به پایان رسید که دو خودروساز بزرگ، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، نتوانستند اهداف از پیش تعیین شده برای تولید خودرو را محقق کنند. در سوی دیگر، خودروسازان خصوصی رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند؛ بنابراین خودروهای چینی یک گام دیگر به تسخیر کامل بازار ایران نزدیک‌تر شده‌اند.

// Wait for the DOM content to be fully loaded document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var targetElement = document.getElementById("digiad-9f021ca8ceb210361b673c009a749407"); var observer = new MutationObserver(function(mutationsList) { // Check each mutation in the list for(var mutation of mutationsList) { if (mutation.type === 'childList') { if (mutation.addedNodes.length > 0) { targetElement.style.minHeight = "152px"; } } } }); var config = { childList: true }; observer.observe(targetElement, config); });

حمایت‌های ارزی وزارت صمت از خودروسازان خصوصی باعث شد تا در سال 1402، خودروهای چینی رشد قابل‌توجهی را در تولید تجربه کنند. براساس آمار ارائه‌شده از سوی بخش تجاری وزارت صمت، بخش قابل‌توجهی از ارز حوزه خودرو به تولید اتومبیل‌های مونتاژی اختصاص می‌یابد.

خودروسازان خصوصی در سال 1402، رشد 72 درصدی تولید را تجربه کردند. طی سال 1402، دو شرکت مدیران‌ خودرو و کرمان‌ موتور به‌عنوان مشهورترین خودروسازان خصوصی کشور، به‌ترتیب 60 و 99 درصد رشد تولید داشتند. این اتفاق درحالی رخ داد که ایران‌خودرو و سایپا سال 1402 را با تولید نزولی نسبت به سال گذشته سپری کردند. افزایش تولید خودروهای چینی در بازار ایران، رشد سهم این خودروها را در پی داشته است. اکنون خودروهای مونتاژی 23 درصد از کل بازار خودرو ایران را در اختیار دارند.

چرا سهم خودروهای چینی از بازار ایران رو به افزایش است؟

ایران‌خودرو و سایپا باید از رکود تورمی ایجادشده در کشور که به کاهش قدرت خرید مشتریان منجر شده است، سپاسگزار باشند. درواقع کاهش قابل‌توجه قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی باعث شده است تا آن‌ها ناچار شوند خودروهای داخلی را برای مصرف انتخاب کنند. در غیر این‌ صورت، اکنون سهم خودروهای چینی از بازار ایران ممکن بود از 50 درصد نیز عبور کند.

اگر به یک دهه پیش بازگردیم، شرایط متفاوتی را مشاهده خواهیم کرد. در آن زمان مشتریان ایرانی دیدگاه مثبتی نسبت به محصولات چینی نداشتند. ازاین‌رو خرید محصولاتی همچون پژو پارس، سمند و پژو 405 را به لیفان 620 و ام‌وی‌ام 530 ترجیح می‌دادند. امروزه شرایط تغییر کرده است و بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی بین ماشین‌های ایرانی و چینی، اتومبیل‌های چینی را انتخاب خواهند کرد.

موضوع دیگری که باعث رشد فروش خودروهای مونتاژی در ایران شده، محدودیت‌های بسیار خرید خودرو از ایران‌خودرو و سایپا است. در سوی مقابل، خودروسازان خصوصی بدون محدودیت خاصی محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کنند و حتی برخی محصولات به‌صورت اقساطی فروخته می‌شوند.

هم‌اکنون اگر یک مصرف‌کننده ایرانی بخواهد یک هاچ‌بک یا هاچ‌بک کراس اتوماتیک با بودجه تقریبی یک میلیارد تومان بخرد، دو راه پیش رو دارد. او می‌تواند به بازار مراجعه کند و با صرف این بودجه، یک پژو 207 اتوماتیک را با قیمت 960 میلیون الی یک میلیارد تومان خریداری کند. در سوی دیگر، او قادر است با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران‌ خودرو، ام‌وی‌ام X33‌ کراس اتوماتیک را با قیمت رسمی 897 میلیون تومان ثبت‌نام کند. این مقایسه در مورد خودروهایی همچون تارا اتوماتیک و ام‌وی‌ام X55 پرو نیز وجود دارد. بدیهی است که با ادامه روند فعلی خودروسازان ایرانی، طی سالیان آتی، خودروهای چینی به‌تدریج سهم بیشتری از بازار خودرو ایران را در دست خواهند گرفت.

منبع : منبع