دانشمندان موفق به توسعه مدلی از هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد آیا فرد در ۱۰ سال آینده دچار حمله قلبی خواهد شد یا خیر.گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد لندن سیستم هوش مصنوعی جدیدی را توسعه...

دانشمندان موفق به توسعه مدلی از هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد آیا فرد در ۱۰ سال آینده دچار حمله قلبی خواهد شد یا خیر.

گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد لندن سیستم هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند پیش بینی کند که آیا فرد در ۱۰ سال آینده در معرض خطر حمله قلبی قرار خواهد گرفت یا خیر. بنا به گزارشات این فناوری جدید احتمالاً به زودی در سراسر بریتانیا در دسترس جامعه پزشکی قرار گیرد.

مخترعان این سیستم اعلام کرده‌اند این اختراع می‌تواند سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد. موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) و خدمات بهداشت ملی (NHS) قصد دارند تا پایان سال میلادی عملکرد این سیستم را ارزیابی کنند.

هر سال بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در بریتانیا بدلیل درد شدید قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کنند و بسیاری از آنها برای تشخیص علت آن سی تی اسکن انجام می‌دهند.

هوش مصنوعی حمله قلبی

با این حال، کمتر از ۲۰ درصد از این اسکن‌ها گرفتگی قفسه سینه را نشان می‌دهند. ۸۰ درصد بقیه بیماران دست خالی به خانه برمی‌گردند بدون اینکه علت درد را بدانند.

استفاده از هوش مصنوعی جدید در اسکن قلب به پزشکان این امکان را فراهم می‌کند مشکلات را با دقت بیشتری شناسایی کرده و توصیه‌های پزشکی دقیق‌تری را برای بهبود حال بیماران ارائه دهند.

این فناوری مبتنی بر تشخیص آسیب ناشی از التهاب شریانی ساخته شده است. التهاب شریانی از جمله آسیب‌هایی است که همیشه با سی تی اسکن استاندارد تشخیص داده نمی‌شود. اگر هوش مصنوعی بتواند به طور قاطع این آسیب”پنهان” را شناسایی کند، می‌تواند به بیماران در معرض خطر حمله قلبی در پیشگیری از آن کمک شایانی کند.

اگرچه ورود هوش مصنوعی به عرصه پزشکی اغلب نگرانی‌هایی را به خصوص در مورد خطاهای احتمالی در پی دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد پزشکان در ۴۵ درصد موارد داده‌های هوش مصنوعی را تایید کرده و حتی درمان بیمار را بر اساس نتایج آن داده‌ها تغییر دادند.

منبع : منبع