«روان آتکینسون» یا همان مستر بین، علاقه زیادی به اتومبیل دارد و میتوان او را یکی از ماشینبازترین چهرههای مشهور دانست. این بازیگر مطرح، اخیراً با اظهارنظری جنجالی درباره خودروهای برقی توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. آقای آتکینسون اعتقاد دارد فریب خودروهای برقی را خورده است و تبلیغات موجود درباره این خودروها درست و مبتنی بر واقعیات نیستند.
آقای آتکینسون در مقالهای که برای نشریه گاردین نوشته، اعلام کرده اولین خودروی هیبریدی خود را 18 سال قبل و اولین خودروی تمام الکتریکی خود را 9 سال قبل خریداری کرده است. این بازیگر 68 ساله در مقاله خود خودروهای برقی را هرچند بیروح، اما سریع، بیصدا و کمهزینه توصیف میکند. درمقابل، وی باور دارد با توجه به واقعیتها، این خودروها آنگونه که تبلیغ میشود، دوستدار محیطزیست نیستند.
بازیگر 68 ساله انگلستانی، فارغالتحصیل رشته مهندسی الکترونیک است و در رشته سیستمهای کنترلی مدرک کارشناسی ارشد دارد. وی مقاله جنجالی خود را در پاسخ به طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2030 بهبعد، نگاشته است. آقای آتکینسون باور دارد دولت با احتساب تنها یک جنبه منفی از عملکرد خودروهای درونسوز که خروج گازهای آلاینده از اگزوز آنهاست، میخواهد چنین طرحی را اجرا کند.
بازیگر نقش مستر بین میگوید این درست است که خودروهای برقی آلودگی تولید نمیکنند و باعث بهبود کیفیت هوای شهرها میشوند، اما اگر با دیدی گستردهتر به این مسئله، ازجمله فرایندهای تولید یک خودروی برقی نگاه کنیم، آن موقع شرایط کاملاً متفاوت خواهد شد.
همسویی صحبتهای مستر بین با نتایج تحقیقات جدید
صحبتهای روان آتکینسون با نتایج برخی تحقیقات همسویی دارد. برای مثال، کمپانی ولوو اخیراً در کنفرانس اقلیمی Cop26 اعلام کرد میزان گازهای گلخانهای که هنگام تولید یک خودروی برقی آزاد میشوند، 70 درصد بیشتر از خودروی بنزینی است. این امر عمدتاً در استخراج لیتیوم برای استفاده در باتری خودروهای برقی ریشه دارد.
ترکیبات باتری یک خودروی برقیبرای مقابله با این وضعیت، قرار است از باتریهای جامد بهجای باتریهای لیتیوم یونی استفاده شوند. البته تا زمان فراگیری این نوع باتریها چندین سال فاصله وجود دارد و به این زودیها شاهد بهکارگیری آنها در خودروهای برقی نخواهیم بود.
آقای آتکینسون یا همان مستر بین معروف، در مقاله خود به خودروهای هیدروژنی نیز بهعنوان یک جایگزین اشاره کرده است، اما سرعت توسعه یک روش واقعاً سبز برای تولید این نوع خودروها را رضایتبخش نمیداند.
بازیگر معروف انگلستانی بزرگترین مشکل موجود را نحوه ارتباط جامعه با خودرو توصیف میکند. او این ارتباط را «فرهنگ فروش سریع» مینامد و اعتقاد دارد صنعت خودرو دهههاست که بر مبنای این سیاست فعالیت میکند.
منبع : منبع
10th November 24