مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد نابینا در مغز خود دارای مسیرهای منحصر به فردی هستند که الگوهای اتصالات مغزی آنها را تشکیل داده و همانند اثر انگشت منحصر به فرد است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژ...

مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد نابینا در مغز خود دارای مسیرهای منحصر به فردی هستند که الگوهای اتصالات مغزی آنها را تشکیل داده و همانند اثر انگشت منحصر به فرد است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخیراً دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه جورج تاون مطالعه‌ای را انجام دادند که طی آن مشخص شد بخشی از مغز در افراد بینا که اطلاعات بصری را پردازش می‌کند در افراد نابینا متفاوت است. به طوری که افراد نابینا دارای الگوی اتصال مغزی منحصر به فردی هستند. این الگو در قسمت قشر بصری اولیه به صورت منحصر به فرد بوده و همانند اثر انگشت یکتا است.

یافته‌های اخیر دانشمندان می‌توانند پیامدهای عمیقی در مورد درک توسعه مغز داشته و در آینده استراتژی‌های توانبخشی شخصی را راه اندازی کند. این موضوع می‌تواند به بازیابی بینایی در افراد نابینا نیز کمک کند.

دانشمندان از دهه‌ها پیش تاکنون نسبت به وجود محرک‌های بی‌شمار از جمله لمس، مکان‌یابی از طریق صدا، بازخوانی حافظ، بویایی و غیره در قشر بینایی در افراد نابینا مطلع بودند. با این حال عدم وجود یک رشته مشترک که بتواند وظایف مناطق اصلی در قشر بینایی را با یکدیگر پیوند دهد باعث شده بود تا آنها مطالعات بیشتری را در این زمینه انجام دهند. پژوهش جدید توانست توضیحات قانع کننده‌ای را در مورد نحوه سازماندهی مغز در هر فرد نابینا ارائه کند.

استریم آمیت سرپرست آزمایشگاه حرکتی و حسی در دانشگاه جورج تاون در مورد این مطالعه می‌گوید: ما متوجه شدیم نوع اتصالات عصبی قشر بینایی در افراد بینا بسیار کمتر بوده و تنها در افراد نابینا این سطح از تنوع دیده می‌شود. همچنین اتصالات مربوط به قشر بینایی در افراد بینا تقریباً ثابت است. این در حالی است که الگوی اتصالات مغزی در افرادی که از ابتدا به صورت نابینا به دنیا می‌آیند متفاوت بوده و در طول زمان نیز پایدار است. این الگوها به صورت منحصر به فرد در افراد نابینا وجود داشته و می‌توان آنها را از روی این الگوی اتصالات شناسایی کرد.

در این مطالعه نمونه کوچکی از افراد نابینای مادرزادی حضور داشتند و در طی دو سال تحت اسکن‌های مکرر ام آی آر قرار گرفته بودند. پژوهشگر دیگری به نام آمارال در این مورد توضیح می‌دهد: قشر بینایی در افراد نابینا ثبات قابل توجهی در الگوهای اتصال در طول زمان دارد. مطالعات نشان می‌دهد این الگوها طبق فعالیت‌های فرد تغییرات قابل توجهی را دریافت نخواهند کرد. بنابراین الگوهای اتصال در مغز هر فرد نابینا منحصر به فرد بوده و در طول این ۲ سال مطالعه همچنان ثابت مانده بودند.

پیشنهاد ویژه : کسب درآمد با بازی همستر
پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

منبع : منبع