ماه گذشته آماری از زیان ایرانخودرو طی سال 1402 منتشر شد. در جریان آن گزارش مشاهده کردیم که ایرانخودرو برای بهبود صورتهای مالی، حقوق کارکنان خود را بیشتر از مقدار واقعی گزارش میکند. بهنظر میرسد که سایپا نیز چنین رویهای را برای تغییر صورتهای مالی و زیان مورد استفاده قرار داده است. براساس صورتهای مالی سایپا، هرکدام از کارکنان این شرکت بهطور ماهانه 82 میلیون تومان حقوق میگیرند!
دلایل زیان سایپا چه هستند؟
صورتهای مالی 9 ماهه سال 1402 اکنون منتشر شده است. براساس صورتهای مالی این شرکت، در این دوره، زیان سایپا به 9847 میلیارد تومان رسیده؛ بهعبارتی، سایپا در هر ماه از سال 1402، هزار و 94 میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده است. این میزان ضرر معادل 36 میلیارد تومان بهازای هر روز و یک میلیارد 519 میلیارد تومان بهازای هر ساعت است.
بخش قابلتوجه زیان سایپا بهدلیل افزایش هزینههای تولید رخ داده. براساس صورتهای مالی این شرکت، 94 درصد از بهای تمامشده سایپا صرف تأمین مواد مصرفی شده است. سایپا در بخش هزینههای تولید خود رقم اعجابانگیز حقوق کارکنانش را نیز لحاظ کرده؛ براساس صورتهای مالی سایپا، هرکدام از کارکنان این شرکت طی 9 ماهه سال جاری، ماهانه 82 میلیون تومان حقوق گرفتهاند.
وضعیت درآمدزایی و بهای تمامشده سایپاسایپا در این مدت از فروش محصولات خود 59 هزار و 869 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. پیشازاین سایپا پیشبینی کرده بود که در 9 ماهه سال 1402، به سود ناخالص 952 میلیارد تومانی برسد. بااینحال، سایپا طی همین مدت زیان ناخالص 4756 میلیارد تومانی را ثبت کرده؛ بهعبارتی، ضرر ثبتشده سایپا پنج برابر میزان سود پیشبینیشده این شرکت بوده است.
افزایش هزینههای ستادی
هزینههای اداری و تشکیلاتی سایپا نیز طی سال 1402 افزایش 45 درصدی را تجربه کردهاند. این هزینهها در 9 ماهه سال 1401 برابر با 2606 میلیارد تومان بودهاند که در سال جاری این رقم به 3794 میلیارد تومان رسیده است. این موضوع سبب شده تا زیان عملیاتی سایپا از هزار و 535 میلیارد تومان در 9 ماهه 1401، با جهش 374 درصدی به 7 هزار و 278 میلیارد تومان در 9 ماهه 1402 برسد.
همچنین ضرر خالص سایپا از 3 هزار و 726 میلیارد تومان در 9 ماهه سال 1401، با افزایش 164 درصدی به 9 هزار و 847 میلیارد تومان رسید. در پایان آذر 1402، زیان انباشته سایپا از 48 همت (هزار میلیارد تومان) عبور کرده است.
منبع : منبع
9th November 24