دانشمندان اخیراً روشی نوین برای گرمایش سیاره سرخ پیشنهاد کرده‌اند. آن‌ها بر این باورند که با تزریق ذرات مهندسی‌شده‌ای به اندازه پودرهای درخشان تجاری، ساخته شده از آهن یا آلومینیوم، به جو مریخ به عنوان...

دانشمندان اخیراً روشی نوین برای گرمایش سیاره سرخ پیشنهاد کرده‌اند. آن‌ها بر این باورند که با تزریق ذرات مهندسی‌شده‌ای به اندازه پودرهای درخشان تجاری، ساخته شده از آهن یا آلومینیوم، به جو مریخ به عنوان آئروسل، می‌توان گرمای گم شده را حفظ کرده و نور خورشید را به سمت سطح سیاره هدایت کرد. هدف از این طرح، تقویت اثر گلخانه‌ای طبیعی مریخ و افزایش دمای سطح آن به میزان تقریبی ۲۸ درجه سانتی‌گراد در طول یک دهه است. هرچند این اقدام به تنهایی برای سکونت انسان در مریخ کافی نخواهد بود، اما محققان آن را گامی اولیه و عملی می‌دانند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، ادوین کایت، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه شیکاگو و یکی از محققان این پژوهش که نتایج آن در مجله Science Advances منتشر شده، بیان کرد: زمین‌سازی به معنای تغییر محیط یک سیاره برای شباهت بخشیدن آن به زمین است. برای مریخ، گرمایش سیاره گامی ضروری اما ناکافی محسوب می‌شود. طرح‌های پیشین روی انتشار گازهای گلخانه‌ای متمرکز بودند، اما این گازها به منابع عظیمی نیاز دارند که در مریخ اندک هستند.

کایت افزود: نوآوری اصلی در مقاله ما، پیشنهاد استفاده از نانوذرات مهندسی‌شده برای گرمایش جو مریخ و مدل‌سازی آب و هوایی است که نشان می‌دهد این روش نسبت به طرح‌های قبلی بسیار کارآمدتر خواهد بود. این امر اهمیت بسیاری دارد، زیرا روشی بالقوه عملی‌تر برای تغییر آب و هوای مریخ ارائه می‌دهد که می‌تواند بر استراتژی‌های اکتشافی آینده این سیاره تأثیرگذار باشد.

ناسا کاوشگرهای رباتیکی را برای بررسی سطح مریخ و فضاپیمای اینسایت را برای مطالعه فضای داخلی آن به این سیاره ارسال کرده است. همچنین، برنامه آرتمیس این آژانس فضایی قصد دارد تا در سال‌های آینده، برای نخستین بار از سال ۱۹۷۲، فضانوردانی را به ماه بفرستد تا مقدمات مأموریت‌های انسانی آینده به مریخ فراهم شود. چالش‌های بسیاری برای سکونت انسان در مریخ وجود دارد؛ از جمله کمبود اکسیژن قابل تنفس، تابش مضر فرابنفش به دلیل جو رقیق، خاک شور نامناسب برای کشاورزی، طوفان‌های گرد و غبار گسترده و… . اما دمای بسیار پایین این سیاره از موانع اصلی در این ماموریت محسوب می‌شود.

سامان انصاری، دانشجوی دکترای مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه نورث‌وسترن ایلینویز و سرپرست این پژوهش، اظهار داشت: ما قصد داریم نشان دهیم که ایده گرمایش مریخ غیرممکن نیست. امیدواریم یافته‌های ما جامعه علمی و عموم مردم را به بررسی بیشتر این ایده جذاب ترغیب کند.

میانگین دمای سطح مریخ حدود منفی ۶۵ درجه سانتی‌گراد است. با توجه به جو رقیق این سیاره، گرمای خورشید به راحتی از سطح آن به فضا گسیل می‌شود. این طرح با هدف ایجاد شرایطی برای وجود آب مایع در سطح مریخ، جایی که آب به صورت یخ در قطب‌ها و زیر سطح آن یافت می‌شود، ارائه شده است. دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که به مدت چند سال، نانومیله‌های کوچک را با سرعت تقریبی ۳۰ لیتر در ثانیه به جو مریخ تزریق کنند.

منبع : منبع