تویوتا 10 نمونه اولیه سلول سوختی (FCEV) از هایلوکس را در بریتانیا ساخته است. این خودرو اکنون وارد مرحله نمایشی پروژهای شده که استفاده از سلولهای سوختی هیدروژنی را در یک پیکاپ ارزیابی میکند. این پیشرانه که از میرای تامین میشود، به هایلوکس اجازه میدهد تا بین سوختگیریها، تا 600 کیلومتر را بدون آلایندگی و بدون اتکا به شبکه شارژ برقی طی کند.
// Wait for the DOM content to be fully loaded document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var targetElement = document.getElementById("digiad-9f021ca8ceb210361b673c009a749407"); var observer = new MutationObserver(function(mutationsList) { // Check each mutation in the list for(var mutation of mutationsList) { if (mutation.type === 'childList') { if (mutation.addedNodes.length > 0) { targetElement.style.minHeight = "152px"; } } } }); var config = { childList: true }; observer.observe(targetElement, config); });همچنین بخوانید: تویوتا میرای رکورد پیمایش با یک باک را شکست؛ ۱۳۶۰ کیلومتر بدون سوختگیری
این پروژه در دسامبر 2022 معرفی و نمونه اولیه آن در سپتامبر 2023 رونمایی شد. از 10 نمونه اولیه ساختهشده توسط تویوتا در دربی انگلستان، پنج نسخه آزمایش میدانی میشوند. پنج نمونه دیگر برای مشتریان و رسانهها، به عنوان مثال در بازیهای المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس، به نمایش گذاشته خواهند شد.
جئزیات بیشتر از تویوتا هایلوکس هیدروژنی
نسخه سلول سوختی این پیکاپ شبیه به مدل معمولی و طول آن همچنان ۵.۳۲ متر است. با این حال، باطن دو مدل کاملا متفاوت است، چون موتور دیزلی قدیمی جای خود را به یک پیشرانه پاکتر و پیچیدهتر داده است.
سه مخزن هیدروژن با فشار بالا دارای ظرفیت کلی ۷.۸ کیلوگرم در شاسی نردبانی ادغام شدهاند. زیر کاپوت یک پشته سلول سوختی الکترولیت پلیمری 330 سلولی وجود دارد. این سلولها انرژی تولیدی را در یک باتری لیتیوم یونی در کفی بار ذخیره میکند.
یک موتور الکتریکی نصبشده در عقب با توان 180 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر، چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد. تویوتا میگوید که این پیشرانه سبکوزن گنجایش بارگیری و ظرفیت بکسل بالاتری را در مقایسه با پیکاپهای تمام برقی سنگینتر فراهم میکند. علاوه برآن هایلوکس هیدروژنی برد بیشتری را نیز ارائه میدهد.
این خودروساز ژاپنی در حال تحقیق روی پشتههای سلول سوختی مقیاسپذیر و اشکال مختلف مخازن هیدروژن برای اطمینان از سازگاری با انواع مختلف خودرو است. نسل سوم فناوری پیل سوختی تویوتا که در حال حاضر در دست توسعه قرار دارد، تا سال 2026 یا 2027 در مدلهای تولیدی به کار گرفته خواهد شد.
انتظار میرود این نسل جدید به لطف پیشرفت فناوری و افزایش حجم تولید، منجر به 20 درصد افزایش برد حرکتی و حدود ۳۰ درصد کاهش هزینهها شود.
پیشرانههای سلول سوختی بخشی از رویکرد چندمسیره تویوتا در کنار محصولات هیبریدی و پلاگین هیبریدی، خودروهای برقی مجهز به باتری و مدلهای درونسوز با سوخت الکترونیکی (e-fuel) هستند. این شرکت انتظار دارد که اروپا تا سال 2030 به یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای سلول سوختی هیدروژنی تبدیل شود.
منبع : منبع
10th November 24