سال ۱۳۹۶ بود که مدیران خودرو در گامی تازه چری تیگو ۷ را به عنوان پرچمدار محصولات خود تحت عنوان فونیکس و با قیمتی بیش از یکصد میلیون تومان به بازار معرفی کرد٬ خودرویی که توانست به سبب مشخصات فنی و کیفی خوب خود٬ جایگاه مناسبی را در بازار بدست آورد و این روزها نیز با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان عرضه می شود، اما حالا مدیران خودرو تصمیم گرفته تا نسل دوم تیگو 7 را با نام کامل فونیکس تیگو 7 پرو و قیمتی بیشتر روانه بازار نماید، خودرویی که حالا به گیربکسی متفاوت مجهز شده و از قدرت موتور بالاتری را نیز نسبت به تیگو 7 معمولی ارائه می دهد.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات تیگو ۷ پرو فونیکس:
فهرست مطالب
- تست و بررسی تیگو 7 پرو؛ تجربه شهر و جاده
- بررسی فونیکس تیگو 7 پرو در پیست آزادی + تست شتاب و ترمز
- تجربه رانندگی و آزمایش فنی فونیکس تیگو ۷ پرو در پیست آزادی
- طراحی ظاهری فونیکس تیگو 7 پرو
- قیمت روز تیگو ۷ پرو در بازار آزاد
- مقایسه مشخصات فنی و امکانات رفاهی تیگو 7 پرو و معمولی
- تفاوت های فنی تیگو 7 پرو و معمولی
- تغییرات کابین تیگو 7 پرو
- قیمت و شرایط بازار تیگو ۷ پرو
تست و بررسی تیگو 7 پرو؛ تجربه شهر و جاده
بررسی فونیکس تیگو 7 پرو در پیست آزادی + تست شتاب و ترمز
تجربه رانندگی و آزمایش فنی فونیکس تیگو ۷ پرو در پیست آزادی
به محض نشستن پشت فرمان تیگو ۷ پرو خود را در فضایی مدرن و با کیفیت خواهید یافت که ایراد گرفتن از آن سخت به نظر میرسد. تقریبا در تمامی کابین و در بخشهای قابل دید کابین شاهد استفاده از چرم و قطعات با کیفیتی هستیم و بدون دقت به سایر اجزایی که در قسمتهای زیرین قرار گرفتهاند. یافتن پلاستیک خشک سخت به نظر میرسد.
فرمان برقی عملکرد نرمی دارد و شیفتر دنده نیز در تیگو ۷ به صورت الکترونیکی در آمده و بنابراین فضای خالی جدید در بخش زیرین کنسول میانی ایجاد شدهاست. عملکرد خودرو از نظر شتاب گیری قابل قبول به نظر می رسد و دست یابی به سرعت صد کیلومتر در ساعت در زمانی حدود ۱۱.۲ الی ۱۱.۸ ثانیه امکان پذیر است.
ترمز هم عملکرد خوبی را از خود نشان میدهد و رسیدن به سکون کامل از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۴۰ متر (۳۹.۶ متر) ممکن میشود. عددی که تیگو ۷ را در زمره بهترین کراساوورهای صفر کیلومتر موجود در بازار قرار میدهد.
مهمترین نکته تفاوت نسبت به نسل قبلی را باید در تعویض گیربکس دوبل کلاچ با گیربکس سی وی تی دانست که عملکردی نسبتا کند دارد و همین مساله نیز بر شتاب خودرو نسبت به مدل قبلی تاثیر منفی به دنبال داشته است.
همچینن به نظر میرسد که سیستم فنربندی نیز حالا از تنظیم نرمتری برخودار است و همین عامل سبب حرکت گهوارهای زیاد خودرو در گذر از پیچها میشود.
در نهایت باید تیگو ۷ را کراس اووری نسبتا لوکس با رفتاری نرم و خانوادگی قلمداد کرد که تا حد زیادی از کاراکتر نسبتا اسپرت نسل قبلی خود فاصله گرفتهاست و حالا با عنوان خودرویی ۱.۲ میلیارد تومانی٬ رقیبهای گرانقیمتی را نیز در مقابل خود میبیند.
هرچند لازم به تاکید است که لزوم استفاده از بنزین سوپر برای این خودرو نیز وجود دارد و به نظر میرسد که در صورت استفاده از بنزین معمولی٬ با کاهش عملکرد پیشرانه مواجه خواهیم بود.
طراحی ظاهری فونیکس تیگو 7 پرو
در نمای جلوی تیگو ۷ پرو شاهد استفاده مجدد از زبان طراحی جدید چری هستیم که شامل جلوپنجره بزرگ شش ضلعی و چراغهای LED با طرح گرافیکی خاص میشود. نمای بغل با خط و خطوطی ساده و بدور از اغراق شکل گرفته و در نمای عقب نیز طراحی مشمول نمایی نسبتا هماهنگ با نمای جلو میشود. مهمترین تغییر را باید در تغییر استایل کلی بدنه توصیف کرد. به شکلی که تیگو ۷ در نسل اول٬ اساسا به عنوان یک کراس اوور عضلانی و با تمی اسپرت و جوان پسند با ابعادی در حد فاصل توسان و سانتافه معرفی شده بود٬ اما نسل دوم از طراحی اسپرت فاصله گرفته و حالا اندکی شکیلتر و بزرگتر در ابعاد سانتافه معرفی شده است.
تیگو 7 پرو برخلاف مدل قبلی تیگو که نزدیک به محصولات هیوندای طراحی شده بود در نسل دوم (نسخه فونیکس تیگو 7 پرو) به ساختاری لوکس و گران قیمت تغییر شکل داده است و حالا بیشتر نزدیک به محصولات DS7 به نظر میرسد.
در نمای عقب اما ماجرا به کلی متفاوت است و با توجه به اضافه شدن یک چراغ عریض (سرتاسری)٬ شاهد زبان طراحی جدیدی برای این خودرو هستیم و جالب اینکه در زمان روشن شدن چراغ های عقب٬ بخش مرکزی (وسط) روشن نمیشود و گرافیک کلی چراغها به بسیار نزدیک به نسل اخیر رنو کولئوس است.
با این حال لازم به تاکید است که طراحی کلی فونیکس تیگو ۷ پرو در مجموع متناسب و کم نقص انجام پذیرفته و شاهد خلق یک خودرو کراس اوور نسبتا لوکس با طراحی مدرن و بدور از کپی برداری هستیم که به سختی با سایر خودروهای اشتباه گرفته میشود.
قیمت روز تیگو ۷ پرو در بازار آزاد
قیمت کارخانهای فونیکس تیگو 7 پرو | صفر کیلومتر کارکرد | 1.256.000.000 |
فونیکس تیگو ۷ پرو در بازار آزاد از بهایی برابر با درب کارخانه برخوردار است و از جمله معدود خودروهای تک نرخی موجود در بازار است. امسال نخستین سالی است که مدیران خوودرو این محصول را راهی بازار کرده است و فعلا خبری از نسخههای قدیمی از آن در بازار نیست.
مقایسه مشخصات فنی و امکانات رفاهی تیگو 7 پرو و معمولی
تفاوت های فنی تیگو 7 پرو و معمولی
تیگو 7 در نسخه اولیه به موتوری 1.5 لیتری توربو با مهندسی کمپانی AVL اتریش مجهز بود که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد، اما در نسخه جدید (تیگو 7 پرو) این قدرت به 156 اسب بخار و 230 نیوتن متر ارتقا یافته در حالی که پارامترهای فنی موتور تغییر چندانی را نشان نمی دهد و افزایش قدرت را باید ناشی از تغییر در برنامه ریزی ECU خودرو دانست.
همچنین از گیربکس دوبل کلاچ خشک تیگو 7 باید به عنوان پاشنه آشیل این خودرو یادکرد که سازگاری چندانی با ترافیک سنگین کلانشهرهای ایران نداشت و با پدیده افزایش غیر مجاز محدوده دمای عملیاتی مواجه می شد. در نسخه پرو یا همان نسل دوم تیگو 7 اما این گیربکس جای خود را به یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک از نوع CVT داده است که این روزها در شمار زیادی از محصولات مدیران خودرو از ایکس 22 جدید گرفته تا آریزو 5 پرو ، آریزو 6 و ایکس 55 پرو و ...مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهرا سازگاری خوبی با پیشرانه توربو 1.5 لیتری و شرایط رانندگی ایرانیان دارد.
تغییرات کابین تیگو 7 پرو
در داخل کابین تیگو ۷ پرو٬ چند صفحه نمایشگر لمسی جایگزین ادوات و دکمههای نصب شده در کنسول میانی نسل قبلی شدهاند و حالا حتی پنل مربوط به تنظیمات سیستم تهویه مطبوع نیز به شکل لمسی تغییر یافتهاست. گیربکس به مکانیزم تعویض دنده الکترونیکی مجهز شدهاست و بنابراین از دست دنده جدیدی بهتره میبرد که دیگر با اتصالات مکانیکی به گیربکس متصل نیست و همین عامل نیز باعث شده تا امکان ایجاد یک فضای خالی در بخش زیرین کنسول مرکزی ایجاد شود.
از حیث امکانات رفاهی مدیران خودرو فهرست رسمی از تجهیزات و امکانات و آپشنهای تیگو ۷ پرو را منتشر کرده است که در ادامه میتوانیم به بررسی آنها بپردازیم:
مقایسه امکانات و آپشنهای تیگو ۷ پرو و تیگو ۷ معمولی
امکانات و آپشنهای تیگو ۷ پرو | امکانات و آپشنهای تیگو ۷ | |
ترمز و پایداری | ABS – EBD – ESP – BOS – BAS – HDC – HHC – TCS – ESS | ABS – EBD – TCS – HHC – DTC – EBA – ASR |
کیسه هوا | کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، مجموعاً 6 کیسه هوا | کیسه هوا برای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا |
سیستم صوتی | 3 صفحه نمایش بزرگ 7 اینچی (پشت آمپر)، 8 اینچی (تهویه مطبوع) و 10.25 اینچی (سیستم صوتی) – شارژ وایرلس | صفحه نمایش 9 اینچی و 4.8 اینچی پشت آمپر – ورودی USB – بلوتوث – 6 بلندگو |
دیگر تجهیزات | رینگ 18 اینچی – تهویه مطبوع دوگانه – سیستم استارت-استاپ – آینه های تاشو برقی – اتوهلد – سانروف پانوراما – چراغ مخصوص روز – باز شدن خودکار در صندوق عقب، ترمز پارک برقی – دوربین 360 درجه – سنسورهای پارک پیرامونی – سنسورهای نور و باران – ترمزدستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد – سامانه کنترل حرکت در شیب – کروز کنترل – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی – چراغ خوشآمدگویی و چراغ بدرقه – سامانه نظارت بر فشار باد تایرها – فرمان برقی – آینه الکتروکرومیک – صندلیهای برقی جلو مجهز به گرمکن | رینگ 18 اینچی – سقف پانوراما – دوربین 360 درجه – دوربین عقبت و جلو به صورت دینامیک – سنسور پارک در جلو و عقب – کروز کنترل – سیستم رانندگی ECO – سنسور نور – فرمان برقی – کنترل سیستم باد لاستیک ها TPMS – گرمکن صندلی های جلو – سیستم ورود بدون کلید – تهویه مطبوع دوگانه – چراغهای اتوماتیک مجهز به زنون – چراغهای مهشکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان – ترمزدستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد – سامانه کنترل حرکت در سربالایی – صندلی راننده با تنظیمات برقی – برفپاککن هوشمند، کیلس و استارتر دکمهای – چراغ خوشآمدگویی – امکان انتخاب حالتهای رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک – آینههای تاشو برقی |
قیمت و شرایط بازار تیگو ۷ پرو
چندی پیش مدیران خودرو قیمت تیگو 7 پرو را اعلام کرد و این محصول را که به نوعی مدرنتر و آپشنالتر از تیگو ۷ معمولی 1٫256٫720٫000 (حدودا یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان) قیمتگذاری کرد.
در حال حاضر تیگو ۷ معمولی با بهایی برابر با 1٫102٫820٫000 تومان به دست مشتری میرسد.
همچنین مدل تیگو ۸ پرو نیز بهایی برابر با 1٫794٫730٫000 تومان دارد.
مدلهای تیگو ۷ معمولی و تیگو ۸ پرو خودروهای یک رده پایینتر و یک رده بالاتر از تیگو ۷ پرو محسوب میشوند.
قیمت کارخانه چری تیگو 7 | صفر کیولمتر | 1,102,000,000 |
چری تیگو 7 اکسلنت، مدل 1398 درحد نو | 48 هزار کیلومتر کارکرد | 978.000.000 |
چری تیگو 7 اکسلنت، مدل 1397 | 80 هزار کیلومتر کارکرد | 890.000.000 |
چری تیگو 7 IE، مدل 1399 | 8 هزار کیلومتر کارکرد | 1,080,000,000 |
تیگو ۷ درحد نو 1400 | 8 هزار کیلومتر کارکرد | 1,130,000,000 |
با این حساب فونیکس تیگو ۷ پرو را باید رقیبی جدی اما گران قیمت برای خودروهایی نظیر فیدلیتی بهمن موتور و KMC K7 کرمان موتور توصیف کرد. رقابتی در کلاس کراس اوورهای خانوادگی لوکس با موتورهای توربو و سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل که حالا جای خودروهای وارداتی را در بازار خودرو ایران پر کردهاند.
منبع : منبع
14th November 24